Madonna als aankleedpop

Print
Popsterren en sporthelden worden steeds belangrijker voor de mode-branche. Wat zij dragen, wil het publiek ook. Bijvoorbeeld een cowboyhoed, net als Madonna. Met louter een sok om zijn piemel verscheen Anthony Kiedis, leadzanger van de Red Hot Chili Peppers, eens op het podium. Voor zover bekend zat er geen sokkenfabrikant achter deze stunt. Het was meer bedoeld als persiflage op de hoes van de Beatles-elpee Abby Road. Toch zien modeontwerpers popsterren en topsporters als het perfecte uithangbord om hun nieuwe lijn in de markt te zetten. En zo gebruiken ze ze ook.
Punk
De vrouw van Malcolm MacLaren, manager van The Sex Pistols, zat ten tijde van de opleving van de punkband in de modebranche. Ze had nog een partij gescheurde kleren liggen. «Past leuk bij hun imago,» bedacht ze. Punk en gerafelde shirts, jacks en jeans werden onaf-scheidelijk. Achter de Sex Pistols-look zat nog geen strategie. De modegiganten van nu evenwel gebruiken de Britney Spearses en Andre Agassi’s als marketinginstrument. Maar het mag vooral niet opvallen dat ze het doen. «De sporters die wij sponsoren zijn meer ambassadeurs van het merk. Alleen het merk telt, niet het product,» zegt Harald Matuszewski, productmarketeer van Reebok. De felgekleurde en gewaagde jurkjes waarin Venus Williams de tenniscourts betreedt, hoeven van Reebok dan ook geen verkooprecords te breken. Matuszewski: «Kinderen willen zich niet meer spiegelen aan sporthelden. Iedereen wil een individu zijn.»

Modetrends
Het gaat er de kledingfabrikanten dan ook vooral om dat mensen het logo hier en daar op tv zien. «Daarom gaan we ons meer op MTV richten. De hiphop-scene is bijvoorbeeld zeer invloedrijk op modetrends,» zegt Matuszewski. Nike Air Max-schoenen (brandschoon, dat wel) onder een maatpak zijn bijvoorbeeld helemaal je-van-het. Mariah Carey zong eens in een videoclip met een spijkerbroek waarvan de bovenste band was afgeknipt. Nu zijn jeans met een lage heup massaproductie. Madonna en Jamiroquai liepen een poos op old school sneakers, lage gymschoenen. En velen volgden. Madonna is sowieso de beste aankleedpop die de modebranche zich kan wensen. Wat zij draagt, wordt een trend. Nu is zij het symbool van de westernlook (door de hit ‘Don’t tell me’). In de sportwereld tellen fabrikanten enorme bedragen neer om de sterren te strikken. Golfer Tiger Woods sloot onlangs een recorddeal met Nike: 100 miljoen dollar voor de komende vijf jaar.

.

Nu in het nieuws