Antwerpen wil Zeebrugse containerhaven beheren

Minder dan een maand na de dreiging van de Vlaams minister-president om de Vlaamse havens met sancties tot samenwerking te dwingen, lijken Antwerpen en Zeebrugge elkaar te vinden. Zowel de Zeebrugse havenvoorzitter Fernand Traen als de directeur-generaal van de Antwerpse haven Eddy Bruyninckx pleiten voor samenwerking op concrete terreinen. Vooral de snel groeiende containertrafiek ligt in de weegschaal. Zeebrugge zag vorig jaar zijn haventrafiek globaal lichtjes (+ 0,5%) toenemen en bevestigde tegelijk zijn positie als belangrijke autohaven: donderdag werd er de miljoenste wagen - een Ford Mondeo - behandeld. In de marge van de voorstelling van die cijfers pleitte Fernand Traen uitdrukkelijk voor een fusie van de containertrafiek en alles wat daarrond hangt. Een 'simpele' fusie Antwerpen - Zeebrugge ziet Traen niet zitten en wordt door de privé-sector ook niet gewenst.

PVb

BR>Op zijn beurt meent Eddy Bruyninckx dat Antwerpen en Zeebrugge elk best het voortouw nemen op die punten waar ze sterkst zijn. Concreet stelt de Antwerpse havendirecteur voor dat Antwerpen in Zeebrugge het beheer zou overnemen van de - vrijwel ongebruikte - containerfaciliteiten. In ruil kan met Zeebrugge worden gepraat over het beheer van de Antwerpse autoterminal aan het Vrasenedok. Als autohaven is Antwerpen overigens niet onbelangrijk: het voorbije jaar had het een trafiek van 770.000 personenwagens. In 2001 verliest Antwerpen wellicht zijn deel van de Toyota-import. Verwacht wordt dat de haven van Antwerpen dit jaar een absoluut recordcijfer zal voorleggen. Rotterdam en Antwerpen maken vandaag hun jaarcijfers bekend.

Nu in het nieuws