Kerstcadeau voor sociale abonnees van Belgacom

Sociale abonnees van Belgacom kunnen volgend jaar dan toch telefoneren via andere operatoren (Telenet, Econophone, Viatel,...). Dat heeft minister van telecommunicatie Rik Daems aangekondigd. De verbruikersorganisatie Test-Aankoop had vrijdag nog daarop aangedrongen.

BR>

Test-Aankoop trok vrijdag van leer tegen de maatregel van Belgacom die sociale abonnees vanaf 15 februari 2001 zou verbieden om via andere operatoren te bellen. Het gaat om de zogenaamde optie

'carrier pre select'

, waarbij de abonnee van Belgacom via het vooraf intoetsen van vier cijfers kan telefoneren via een andere maatschappij. De abonnee moet voor dat gesprek aan Belgacom enkel het abonnementsgeld betalen, de kosten voor het gesprek zelf stuurt Belgacom door naar de andere operator. «Belgacom ontzegt daarmee aan de financieel zwaksten het recht om te kiezen voor de goedkoopste oplossing,» zegt woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop.

«Ons probleem zat 'm vooral in het feit dat een sociaal abonnement ook een belkrediet van 303 frank per twee maanden toestaat,» reageert woordvoerder Jan Margot van Belgacom. «Dat belkrediet gebruiken om via andere operatoren te bellen, gaat ons toch te ver. Je kan het vergelijken met een waardebon van de GB die je zou innen bij Delhaize of Colruyt,» aldus Margot. De betrokken minister had zich eerder achter die visie geschaard. In oktober heeft Belgacom de 385.000 houders van een sociaal abonnement daarover een brief geschreven.

Intact

Minister Daems liet vrijdag weten dat Belgacom de maatregel opschort. Hij heeft het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT, de waakhond van de telecomsector) gevraagd de problematiek van de universele dienstverlening opnieuw te onderzoeken. De universele dienstverlening houdt in dat Belgacom als enige operator een minimum aan diensten voor iedereen moet voorzien: onder meer het sociaal abonnement voor de financieel zwakkeren (zie bijhorend artikel), de gratis noodoproepen, aanleg en onderhoud van de openbare telefooncellen. Andere operatoren hebben die verplichting niet, waardoor Belgacom enigszins gehandicapt de concurrentiestrijd moet aanvatten. Volgens Belgacom kost het sociaal abonnement alleen al 1,8 miljard frank per jaar.

De minister neemt de suggestie van Test-Aankoop over om de kosten van de universele dienstverlening te spreiden over alle telefooonmaatschappijen. «Dat maakt deel uit van het onderzoek dat de minister aan het BIPT vraagt,» zegt de woordvoerster van Daems.

In afwachting van het resultaat van het BIPT-onderzoek schort Belgacom de maatregel om sociale abonnees uit te sluiten van bellen via andere operatoren voor onbepaalde tijd op. «Het sociaal abonnement blijft daardoor intact,» aldus de woordvoerster.

Wie kan genieten van sociaal abonnement?

Het sociaal abonnement stelt de financieel zwaksten van de maatschappij in staat om tegen gunsttarieven een beroep te doen op de diensten van Belgacom. Het is grosso modo van toepassing voor personen met een bruto-jaarinkomen dat niet hoger ligt dan 484.000 frank, die ofwel ouder zijn dan 65 jaar ofwel voor 66% of meer invalide zijn verklaard. In totaal zijn er in ons land 385.000 die genieten van een dergelijk abonnement.

Belgacom biedt deze personen:

* 50% korting op het abonnementsgeld van 653 frank per maand;

* 1.863 frank korting op de installatiekosten;

* een belkrediet van 303 frank per twee maanden voor binnenlandse gesprekken.

Volgens Belgacom kosten deze gunsttarieven de maatschappij ongeveer 1,8 miljard frank per jaar.

Nu in het nieuws