Antwerpen krijgt er drie zwaardere sleepboten bij

Antwerpen krijgt er de komende twee jaar drie nieuwe en zwaardere sleepboten bij. Het Gemeentelijk havenbedrijf Antwerpen ondertekende de gunning voor de bouw van de drie boten met het Scheepvaart en Konstruktebedrijf SKB. Het order, goed voor globaal zowat 750 miljoen, is voor zaakvoerder Leopold Longueville een belangrijke opkikker.

Paul Verbraeken

BR>Nadat SKB vorig jaar reeds in maart de havensleepboot "10" (officieus de Bizon) leverde, in juli gevolgd door de "11" (koosnaampje Bulldog), lichtte het Havenbedrijf deze week de optie op drie bijkomende boten. De nieuwe havenslepers krijgen een nog groter trekvermogen dan hun twee voorgangers. Om die reden zullen ze dan ook nieuwe reeksnummers krijgen: de 20, 21 en 22.

De bestelling is alvast een belangrijke stimulans voor het Scheepvaart en Konstruktiebedrijf dat eerder dit jaar een enorme klap kreeg nadat door politiek getouwtrek de bouw van vier mijnenvegers werd afgeblazen. "Een blijk van vertrouwen. Dit is een welgekomen signaal naar onze leveranciers", aldus Leopold Longueville. In één adem weet Longueville ook te melden dat zijn Antwerpse werf volgende maand wellicht ook een bestelling krijgt uit Nigeria. Daar zou de Nigerian Port Authority een bestelling willen plaatsen voor twee lichtere slepers voor de haven van Lagos.

Volgens projectleider Lucien De Ridder krijgt de "20-reeks" dezelfde afmetingen als de eerder opgeleverde broertjes: 29,5 meter lang, 11 meter breed en een diepgang van 4,75 meter.

Het verschil zit vooral in de trekkracht. Terwijl de meeste 40 jaar oude slepers 'slechts' 35 ton trekkracht hebben, kregen de Bizon en Bulldog reeds een reële trekkracht (bollard pull) van 50 ton. Voor de nieuwe slepersreeks wordt gepoogd dat op te krikken tot 55 ton. De motoren van het Gentse ABC krijgen 2.550 PK ipv 2.380 PK nu.

Overigens zal het vrijwel zeker nog tot het najaar duren voor op de Antwerpse werf wat te zien zal zijn van de nieuwe activiteit. SKB moet immers eerst nog een nieuwe rompbouwer vinden nadat de Waalse Chantiers de Namèche de boeken sloten. De Antwerpse Werkhuizen Stevens leveren hulpgroepen, Peiniger (Antwerpen) de schilderwerken, De Vogel (Sint-Niklaas) de centrale verwarming en INES (Wilrijk) de elektronica.

Aan de bestelling hangt voor de haven een prijskaartje van zowat 750 miljoen, 250 miljoen fr. per stuk. Daarvan besteedt Antwerpen per sleper zowat 55 miljoen aan de aankoop van Voith Schneider-propellers bij Voith Hydro. Het eerste schip wordt in het voorjaar 2002 opgeleverd.

Bemanning

Opmerkelijk is tevens dat de nieuwe sleepboten meteen ook worden uitgerust om ze indien nodig ooit door nog slechts twee bemanningsleden te laten bedienen. Nu zijn er dat drie. Algemeen directeur Eddy Bruyninckx bezweert dat dit zeker geen sociale optie is maar "het goedkoper is nu in de bouw die basisoptie mee te nemen".