Peter Pan moet nog volwassen worden

De musical

Peter Pan

, die donderdagavond in première ging in de Antwerpse Stadsschouwburg, gaat over een jongen die niet volwassen wil worden. De productie zelf zou echter best de volgende weken wat meer volwassenheid krijgen.

Herman Van Doninck

BR>Voor een zaal die grotendeels bevolkt was met BV's liep donderdag namelijk niet alles van een leien dakje. Om te beginnen duurde het te lang voor het spektakel op gang kwam. Je zat er naar te kijken, maar je voelde je er niet echt bij betrokken.

De start van het verhaal speelt zich af in de huiskamer van Wendy, John en Michael. Hun ouders moeten naar een feestje en zij besluiten de kinderen over te laten aan de goede zorgen van hond Nana (een uitstekend acteur trouwens). Dan komt Peter Pan op de proppen, die hen uitnodigt om mee te gaan naar het

Nooit- of Nimmerland

. Daar is niet alles rozengeur en maneschijn, zo blijkt snel. Want er zijn piraten en indianen op de kust, en er is aartsvijand Kapitein Haak.

Naast de langdradigheid van het eerste gedeelte vielen er nog enkele technische onvolkomenheden op. Peter Pan die hoog boven het podium zweeft en dit kunstje ook aanleert aan de kinderen, moet noodgedwongen uitgebreid laten zien hoe hij dit doet. De kabels zie je namelijk vanop vijf kilometer afstand hangen. Misschien de bedoeling, maar dan hebben we het niet begrepen. Ook de decors zijn niet echt indrukwekkend. Er is niets aan deze productie, waarvan je achterover valt.

Verder is de verstaanbaarheid af en toe een probleem en liepen er donderdag af en toe wat technische zaken mis. En wat ook stoort, is dat er niet met livemuzikanten wordt gewerkt. Dit is eigenlijk Music Hall, dat al uitpakte met grootse producties als

Les Misérables

en

Phantom of the Opera

, onwaardig.

Deruwe

Aan al het voorgaande kunnen de artiesten niets verhelpen. Het was zelfs zo dat Karel Deruwe als Kapitein Haak schitterend inspeelde op zaken die verkeerd liepen. Hij had de kans om alle registers open te trekken en deed dat met brio. De schurk Haak, zoals we hem ons hadden voorgesteld.

Ook Mark Tijsmans als Peter Pan was de juiste man op de juiste plaats. Hij heeft een mooie stem en is echt de knaap die maar niet groot wil worden. Grietje Vanderheijden, de Wendy van dienst, bevestigt al het goede dat we vroeger al van haar hadden gezien en gehoord. Ze heeft haar beperkingen - vandaar dat ze tot nu toe veel koorwerk heeft gedaan - maar deze kans verdiende ze en heeft ze tenvolle gegrepen. Ook Saskia Duerinck, die als het elfje Tinkelbel geen woord moet zeggen maar des te meer dansjes moet uitvoeren, veroverde de harten van oma's en kinderen. Zij is een talentje dat we moeten koesteren.

Globaal gezien dus uitstekende acteursprestaties, maar jammer dat regie en techniek wat te wensen overlaten.

Peter Pan, Stadsschouwburg Antwerpen, tot en met 28 januari 2001, info en res: 0900/00.991.

Nu in het nieuws