Maastrichtenaar wil nog winst maken op Rembrandt van 1,4 miljard

De Maastrichtse kunsthandelaar Robert Noortman telde woensdag bij het veilinghuis Christie's in Londen 1,4 miljard frank neer voor het schilderij P

ortret van een 62-jarige dame op leeftijd

van Rembrandt. Hij leende het geld 'gewoon' bij de bank en hoopt het schilderij nog met aanzienlijke winst voort te verkopen.

Bart Bijnens

BR>Noortman wil niet al te veel commentaar kwijt over zijn nieuwe aanwinst. Hoe hij aan al dat geld komt? "Heel eenvoudig, ik leen het bij de bank. ING of ABN Amro, maar ook enkele buitenlandse banken. Ik betaal er een gewone commerciële rente voor. Die kan ik weer aftrekken van de fiscus", vertelde hij aan de Nederlandse krant

De Limburger

.

Noortman heeft Rembrandts

Portret van een dame op 62-jarige leeftijd

gekocht met een zakenpartner, wiens identiteit hij geheim houdt. In de kunstwereld is het gebruikelijk dat handelaren, vaak van verschillende landen, samen kostbare kunst aankopen. Het gekochte doek komt dan in het land te hangen waar de meeste kans op verkopen bestaat. In het geval van deze Rembrandt zou dat Nederland moeten zijn. De nieuwe eigenaar hoopt in ieder geval nog winst te maken bij een doorverkoop. Hij rekent daarbij op een meerwaarde van nog een slordige 300 miljoen frank.

Directeur Alexander van Grevenstein van het Maastrichtse Bonnefantenmuseum kent Noortman als een "uiterst integer man". Het is volgens hem niet gek dat de bank hem zoveel geld leent. "Hij weet heus wel aan te tonen dat hij genoeg onderpand heeft. Bovendien is Noortman één van de belangrijkste kunsthandelaren in de wereld."

Verdienen

Volgens een woordvoerster van veilinghuis Sotheby's kunnen de grotere kunsthandelaren in de wereld ook miljarden uitgeven, omdat ze die weer net zo hard terugverdienen.

Hoewel de kunstwereld regelmatig in verband wordt gebracht met zwart geld, witwaspraktijken en andere criminele activiteiten, is daarvan volgens de Bonnefanten-directeur in dit geval geen sprake.

"Er gaat zeker zwart geld om in de kunstwereld, maar de mate waarin moet niet worden overdreven. Iemand die voor miljoenen guldens een schilderij koopt, valt op." Anders gezegd: de fiscus is niet blind. Die houdt de boel scherp in de gaten. De prijs voor

Portret van een dame op 62-jarige leeftijd

, heeft Van Grevenstein niks verbaasd. Het is een hoop geld, dat wel, maar de kunstmarkt is bij uitstek een markt van schaarste. "In dat geval schieten de prijzen omhoog. Dat is gewoon de wet van vraag en aanbod."

Dat de prijs voor Rembrandts schilderij niet uitzonderlijk hoog is, blijkt ook uit de top tien van de duurst verkochte schilderijen. Het meeste geld heeft

Portret van dr. Gachet

gekost, een schilderij van Vincent van Gogh. De Rembrandt uit 1632 komt niet eens in de lijst voor.

Tenslotte de verzekering. Ligt die niet wakker als een kunsthandelaar met een miljardenschilderij naar huis komt? Helemaal niet, zegt directeur Peter Eriks van Erasmus Verzekeringen in Rotterdam, een maatschappij die zich heeft gespecialiseerd in het verzekeren van kunst. Natuurlijk, de polis stijgt aanzienlijk, maar dat kan worden gecompenseerd door de verkoop van enkele schilderijen uit de collectie.

"Ach", zegt hij nonchalant, "je verzekert kunst. Dan kom je al snel bedragen tegen als dit."