"Dag voor mobiel bellen" wil goede manieren

Elf Haarlemse studenten houden donderdag de eerste 'landelijke dag voor mobiel bellen en omgangsvormen'. Het initiatief Communiquette richt zich voornamelijk op (het ontbreken van) etiquette in het mobiele telefoonverkeer. De organisatie speelt in op de toenemende ergernis over het gebruik van GSM's.

GPD

BR>Vandaag verspreidt Communiquette honderdduizend exemplaren van De Beltoon, een gratis krant met artikelen over mobiel bellen en bijpassende omgangsvormen. Woensdag werd het eerste exemplaar aangeboden aan Eerste-Kamervoorzitter F. Korthals Altes, die een column in de krant voor zijn rekening heeft genomen. "Privacy houdt voor mij ook in dat ik niet ongewild getuige wil zijn van andermans privé-gesprekken", schrijft de senaatsvoorzitter.

"Tegen mobiel bellen zijn we zeker niet, laat dat duidelijk zijn", zei Udo Waltman van Communiquette tijdens de aftrap van het project. "Zelf bellen we ook allemaal mobiel. We vinden dat het handig, leuk en soms zelfs noodzakelijk kan zijn. Alleen moet het geen overlast veroorzaken."

Waltman somt de belangrijkste ergernissen op. Beltonen zijn irritant, vooral als ze langdurig en op vol volume te horen zijn en de eigenaar van de telefoon gekozen heeft voor een houseritme of, het schijnt een actuele kwaal te zijn, de tonen van 'Jingle Bells'. Ook bellen in openbare gelegenheden en het onnodig lang laten overgaan van de GSM irriteert volgens Waltman. "Het lijkt wel of dat met opzet gebeurt."

Balans

Slechts één aanbieder van mobiele telefonie steunt de actie. Na oproepen was telecombedrijf Ben het enige dat warmliep voor het project. "Om een steentje bij te dragen aan een leefbare maatschappij", aldus een woordvoerster. "We streven naar een balans tussen mobiel bellen en het wegnemen van irritatie." Al wil ze wel toegeven dat het natuurlijk ook van economisch levensbelang voor de telefoonbedrijven is dat de maatschappij zich niet tegen mobiel bellen keert.

De andere aanbieders (KPN, Libertel, Telfort en Dutchtone) benadrukken dat ze ieder voor zich wel degelijk bezig zijn met etiquette voor mobiele telefonie. "Libertel heeft er voor gekozen om zich te concentreren op eigen projecten. We hebben een lespakket helpen ontwikkelen voor middelbare scholieren, waarin ook omgangsvormen aan bod komen", meldt een woordvoerder. "We willen het gedrag niet sturen, maar zoeken manieren om mensen te motiveren hun mobiel soms uit te zetten."

Dutchtone zegt het belgedrag in brochures ter sprake te brengen. Een verzoek tot ondersteuning van de landelijke dag kan de woordvoerder zich niet herinneren. "We waren zeker langsgekomen." KPN heeft het onderwerp ook op de agenda staan, al zijn er op moment geen concrete acties. "We weten dat het leeft. We kunnen alleen niemand iets opleggen", laat de grootste van de vijf weten.