GM schrapt 5.000 banen in Europa

Autoconstructeur General Motors gaat een ingrijpende herstructurering doorvoeren. In Europa gaan de komende 18 maanden 5000 banen voor de bijl en in de Verenigde Staten zal het ruim een eeuw oude ondermerk Oldsmobile een zachte dood sterven. In de hele operatie, die bedoeld is om de verliezen te stelpen, is er alvast één lichtpunt: de hardwerkende Antwerpse fabriek wordt niet getroffen.

Koen Lambrecht

BR>General Motors lijdt verlies in Europa. In het derde kwartaal dook de constructeur 181 miljoen in het rood, maar voor het vierde kwartaal wordt een veel slechter resultaat verwacht. De verslechterde situatie is te wijten aan de inkrimping van de West-Europese automarkt, de afkalving van het marktaandeel van Opel in een aantal landen, de sterke druk op de autoprijzen en de groeiende voorkeur van de consument voor kleinere wagens.

Het productie-apparaat moet daarom aangepast. Vooral de productie van de grotere middenklasser Vectra wordt aangepakt. In het Britse Luton valt de zwaarste klap. Die fabriek gaat volgend jaar op één shift draaien om rond maart 2002 helemaal dicht te gaan. Niet minder dan 2000 mensen zullen de komende 15 maanden op die manier hun baan verliezen.

Een tweede ingreep is in Duitsland gepland. De bestaande fabriek in Rüsselsheim wordt vervangen door een nieuwe die minder mensen nodig heeft en ook minder kan produceren. Met de sluiting van Luton erbij zal GM's totale productiecapaciteit in Europa 400.000 wagens kleiner worden. Samen met enkele andere herstructureringen, o.m. bij de diensten verkoop, marketing en administratie, zullen op die manier de komende 18 maanden nog eens 3000 banen sneuvelen.

"Maar zoals het er vandaag naar uitziet, zal de hele operatie voor Opel Belgium geen gevolgen hebben", benadrukt woordvoerder Eric Sclep. "Wij hebben in 1998 trouwens al een herstructureringsplan doorgevoerd waarbij 1200 banen verdwenen."

Oldsmobile

Ook in de Verenigde Staten hanteert de nieuwe GM-topman Richard Wagoner de hakbijl. Daar is besloten het automerk Oldsmobile een zachte dood te laten sterven. De bestaande automodellen worden nog verder geproduceerd tot het einde van hun commerciële loopbaan, maar daarna is het ermee gedaan.

Oldsmobile, een merk dat in 1899 in het leven werd geroepen door een zekere Ransom E. Olds, kampt met aanhoudende verliezen. Investeringen in nieuwe modellen hebben niet het verhoopte resultaat gesorteerd. In de States is een Oldsmobile een doorsnee wagen. Andere Amerikaanse GM-merken zijn o.m. Chevrolet, Pontiac, Cadillac, Buick, GMC en Saturn.

"Geen tweede Renault-Vilvoorde!"

Op de inderhaast samengeroepen Europese ondernemingsraad in Zürich kregen de vakbondsafgevaardigden uit de Europese Opel-vestigingen dinsdag het noodplan toegelicht. Na afloop was duidelijk dat de bonden "geen tweede Renault-Vilvoorde zullen dulden".

"Wij hebben meteen duidelijk gemaakt dat we met dit plan nooit akkoord zullen gaan", aldus ABVV-afgevaardigde Rudi Kennes vanuit Zürich. "Niet alleen kwam deze informatie té laat en onvolledig, bovendien druist ze volledig in tegen eerder gesloten akkoorden. Wij eisen specifieke informatie per

plant

, per

unit

en mét tijdschema."

"Wij eisen meteen een uitzonderlijke Europese ondernemingsraad minstens één week nadat we de volledige informatie hebben gekregen. Laat dit duidelijk zijn: wij verwerpen elk ontslag en zullen zeker niet aanvaarden dat één vestiging wordt gesloten."

Om die dreiging hard te maken zal volgende week alvast aan de poorten van alle Europese Opel-vestigingen eenzelfde pamflet uitdelen.

Nu in het nieuws