Fusie Schiphol - Frankfurt op komst

Print
De samenwerking tussen Schiphol en de luchthaven van Frankfurt kan op termijn leiden tot een fusie. Dat verwachten diverse bankanalisten en andere betrokkenen die de voorgenomen beursgang van Schiphol volgen. Het Nederlandse kabinet buigt zich waarschijnlijk deze week nog over de privatiseringsplannen.
BR>Schiphol en Frankfurt hebben onlangs de samenwerking uitgebreid. Beide overheidsbedrijven staan aan de vooravond van een privatisering en koesteren wereldwijde ambities. Gezamenlijk willen ze belangen nemen in luchthavens over de hele wereld die de komende jaren naar de beurs worden gebracht.
Woordvoerster De Bie van Schiphol ontkent dat wordt gestreefd naar een fusie. Er worden volgens haar alleen joint-ventures opgericht op deelgebieden. Frankfurt laat de mogelijkheid van een fusie wel open. Volgens zegsman Payne van Flughafen Frankfurt/Main is het 'nu te vroeg' om te praten over een fusie. "Het zou een logische stap kunnen zijn, maar misschien ook helemaal niet. We moeten eerst de privatiseringen afwachten."
Luchtvaartanalist Hoppers van Effectenbank Stroeve acht het zeer goed mogelijk dat Schiphol en Frankfurt straks aandelen in elkaar nemen. Volgens analist Zandbergen van de Fortisbank is een fusie een mogelijkheid als blijkt dat het voldoende voordelen oplevert. "Maar eerst moet worden geprivatiseerd, want dan pas weet je de waarde van de ondernemingen."
Zowel Schiphol als Frankfurt zijn uiterst tevreden over de samenwerking die een jaar geleden is begonnen. De luchthavens lijken elkaar goed aan te vullen en het klikt ook op het menselijk vlak. Frankfurt, de nummer drie van Europa, is aanzienlijk groter dan nummer vier Schiphol.
De omzet van Frankfurt (12.500 personeelsleden) is met 2,9 miljard gulden ruim twee keer zo groot dan die van Schiphol (1800 medewerkers). Frankfurt telt veel meer personeel omdat de Duitsers ook zelf de afhandeling van vliegtuigen verzorgen, terwijl Schiphol dergelijke werkzaamheden overlaat aan andere ondernemingen.

MEEST RECENT