Mega op audiëntie bij de PlayStation2

Print
Onze grootouders hadden het haardvuur, onze ouders de televisie, maar als het aan Sony PlayStation ligt, schaart de jonge generatie zich vanaf volgende week rond de PlayStation2, kortweg PS2. Nog acht nachtjes slapen en de langverwachte spelconsole ligt eindelijk in de winkels. Mega trok naar het hoofdkwartier van PlayStation in Evere, bepotelde de zwarte wonderdoos en liet zich omverblazen door de verbluffende graphics die uit het bakkie werden getoverd.
BR>Vrijdag 24 november, P-Day bij Sony Benelux. Zeven maanden nadat de spelmachine in Japan is gelanceerd (tot dusver goed voor een verkoop van 3,5 miljoen stuks), is het dan eindelijk de beurt aan de gamer uit de Lage Landen om de PS2 in huis te halen. En het is van snel te zijn, want tot maart 2001 zijn er slechts 120.000 stuks gepland voor de Benelux.
Er is nog nooit zoveel geschreven over een spelconsole vóór de lancering als over de PS2. Omdat al die informatie meestal het ene oor in en het andere oor uit gaat, sommen we nog even op wat het kastje in huis heeft. De PS2 is in de eerste plaats, net zoals zijn voorganger, een spelconsole. Daarnaast zit er ook een volwaardige DVD-speler in verwerkt en kan je er nog steeds alle audio-cd's mee afspelen.
Mooi meegenomen: de games die je al in huis hebt voor je PlayStation of de PSone (een compacte versie van de eerste PlayStation), kan je ook nog spelen op de PS2. "Dat was heel belangrijk. Wanneer er Sega of Nintendo met een nieuwe console uitkwamen, kon je met de oude spellen niets meer doen. Dat willen we de PlayStation-spelers niet aandoen", vertelt Paul Bosqué, marketing directeur Benelux van Columbia Tristar Home Video, de koepel waaronder PlayStation valt.
"De PS2 moest een surplus op zoveel mogelijk vlakken bieden. Het zou mooi zijn dat de PS2 de videorecorder en cd-speler in de woonkamer gaat vervangen. DVD slaat echt aan bij de consument. Vorig jaar zijn er in de Benelux 7,6 miljoen DVD's verkocht. Vier jaar geleden waren dat er nog maar 150.000." Ook de cd-speler is niet langer nodig. Cd's kan je gewoon via de televisie beluisteren. De echte geluidsfreaks kunnen hun PS2 koppelen aan een versterker en worden verwend met Dolby Surround en Dolby Theatre Sound (bioscoopgeluid).

Toekomstmuziek


De Dual Shock Controller kreeg ook een opknapbeurt. Op het eerste gezicht ziet hij er hetzelfde uit, maar de finesse schuilt hem onder de toetsen. De gevoeligheid is namelijk toegenomen: je kan de knoppen hard indrukken of zachtjes aantikken. Bij een racegame kan je zo bijvoorbeeld met gierende banden vertrekken of langzaam optrekken.
De eerste PlayStation zat in de sector van speelgoed, videogames en computer entertainment. De PS2 zet nog een stap verder en mikt zijn toekomstpijlen op de markt van digitaal entertainment via netwerken. Daarvoor kreeg de PS2 extra gaatjes: twee USB-poorten, een HD-slot en de I-Link. "De I-Link moet van de PS2 een machine maken waarmee je ook online kan gamen en software downloaden, maar daarvoor is het wachten op een degelijke breedbandconnectie omdat die plannen quasi onmogelijk zijn via een telefoonverbinding. Internet is één mogelijkheid, maar er komt ook een netwerk dat door PlayStation zelf zal worden gerund. Gamers kunnen daar extra wagens, personages of levels downloaden, of demo's van games die later worden uitgebracht. Bovendien biedt de PS2 het platform voor video on demand en dan is voor Columbia Tristar de cirkel rond natuurlijk."

Helmut Lotti


Hardcore gamers zweren bij de Dreamcast van Sega omdat die nog betere beeldkwaliteit zou leveren dan de PS2. Echte DVD-gebruikers beklagen zich erover dat het bekijken van DVD's niet praktisch is met een Dual Shock Controller. Paul Bosqué weerlegt die argumenten: "Ik ben geen ingenieur. Ik zie geen verschil met de beeldkwaliteit en daarbij is het aanbod van games bij Sega veel kleiner. Wat de kritiek op DVD-bediening betreft: dat klopt, maar Sony is volop een afstandsbediening aan het ontwikkelen. Bij de lancering is die nog niet klaar, maar zal er wel een afstandsbediening van een externn fabrikant te koop worden aangeboden."
Het is duidelijk, met zo'n 90% van de consolemarkt in handen heeft PlayStation niets te vrezen van Sega of Nintendo. De toekomstige concurrenten zullen eerder Nokia, AOL, Yahoo en Microsoft zijn. Kortom bedrijven die zich sterk profileren in connectainment of entertainment waarbij netwerken en interactiviteit komen kijken.
Uit recente onderzoeken in Japan blijkt dat het gebruikersprofiel van de PlayStation en de PS2 sterk verschillen. "80% van de PlayStation-kopers is jonger dan 24 jaar. De PS2-gebruiker is gemiddeld ouder, want slechts 35% is jonger dan 24 jaar. Dat komt omdat de PS2 het hele gezin kan aanspreken. De vader koopt het apparaat om DVD's te bekijken, de zoon speelt er zijn games op. En beiden kunnen de moeder overhalen." Door te zeggen dat ze ook nog eens naar haar cd van Helmut Lotti kan luisteren? "Bijvoorbeeld. (lacht)"
Meer info: www.be.scee.com
MEEST RECENT