Doden dansen burlesk

Print
Ignace Cornelissen trok acteurs Dries Smits, Frieda Pittoors en Jakob Beks aan om Dodendans van Strindberg te monteren. Deze puike ploeg maakte een burlesk en toch subtiel schouwspel van dit portret van een gedoemd huwelijk.
BR>Aan beide zijden van het podium zitten in twee metalen kooien Edgaar (Dries Smits) en Alice (Frieda Pittoors). Achter hen schittert de ijskoude zee. Edgar en Alice gunnen mekaar het licht in de ogen niet, maar ze kunnen ook niet van mekaar loskomen. Daar kun je verschillende verklaringen voor bedenken. Op dat kleine, conservatieve eiland kun je het niet maken om van je vrouw en kinderen te scheiden. Kurt, de bezoeker aan wie zich deze dans tussen twee dode mensen voltrekt, is zo een echtbreker die is uitgespuwd door de gemeenschap. Die realistische benadering wordt niet gevolgd.
In deze lezing is dit spel van kwetsen en beminnen een uiting van het wispelturige, het domme, het volstrekt oppervlakkige in de mens. Ze spelen hun kwaadaardige spelletjes ongeacht de schade die ze zichzelf toevoegen. Gewoon omdat de verveling hen anders zou doden. Al grappend maken ze mekaar af.
Deze voorstelling is burlesk, maar ook subtiel. Sommige opmerkingen kwetsen harder dan andere. De fysieke en psychische pijn valt soms niet weg te lachen. En het is een prachtige prestatie om mee te maken hoe de drie acteurs ondanks de extravagante speelstijl toch die diepte kunnen bewaren.
Deze snedige, snelle Dodendans is ook een prachtige prestatie van een collectief. Na de voorstelling heb je zelfs het gevoel dat deze lezing de enige is die nog mogelijk is van deze klassieke maar ook gedateerde tekst van Strindberg.
Het Gevolg, Dodendans, met Dries Smits, Frieda Pittoors en Jakob Beks in een regie van Ignace Cornelissen op 16 en 17 november in Berchem (03.286.88.25), op 2 december in Mechelen (015.29.40.00), op 3 december in Sint-Niklaas (03.776.3939), op 9 december in Beveren (03.750.14.90).

.

Nu in het nieuws