Gigant Unilever verliest ijsjesoorlog van Artic

Print
De West-Vlaamse ijsproducent Artic, eigendom van de Maastrichtse zakenman Marcel Mourmans, mag dan toch ijsjes in de smaak en vorm van 'El Taco' op de markt brengen. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag in hoger beroep besloten. Artic moet wel een andere naam bedenken om de verwarring met de merknaam 'Winner Taco' van concurrent Iglo-Mora (Ola) te vermijden. Iglo-Mora is eigendom van de Nederlands-Britse voedinggigant Unilever.
BR>Artic bracht begin vorig jaar het ijsje El Taco op de markt. Een half jaar later bedong Ola voor de rechter dat El Taco van de markt moest worden gehaald: volgens Ola zou El Taco een imitatie zijn van Ola's ijsje Winner Taco. De rechter volgde aanvankelijk dat standpunt. In beroep heeft het kleine Artic nu Unilever voor een groot deel in het zand doen bijten. Artic wist voor de rechter immers aan te tonen Ola de merknaam Taco pas na de marktintroductie van Artics El Taco had laten beschermen. Het vormmerk werd nóg later gedeponeerd. De rechter oordeelde in beroep dan ook dat Ola onredelijk handelde.
Artic beraadt zich nog over verdere stappen naar aanleiding van deze uitspraak. Pikant detail: Marcel Mourmans, huidig eigenaar van Artic, was tot aan de verkoop aan Unilever in 1995 eigenaar van Mora.

.

Nu in het nieuws