Tania Van der Sanden speelt Hitlers lief bij Theater Malpertuis

Print
Over Eva Braun (1912-1945), de verborgen minnares van Adolf Hitler, doen de wildste speculaties de ronde. Vier jaar geleden schreef De Duitse auteur Stefan Kolditz een theatertekst over haar bewogen leven voor het Berliner Ensemble, dat het gedachtengoed van de stichter Bertolt Brecht trouw blijft. Sam Bogaerts regisseert het stuk nu bij Theater Malpertuis als een actueel docudrama. Tania Van der Sanden speelt Eva, Hitlers lief.
BR>Eva Braun was nog een bakvis, toen ze het partijhoofd van de nazi's de eerste keer ontmoette. De relatie was verre van volmaakt. Ze deed zelfs twee zelfmoordpogingen. Maar omdat ze de man bewonderde en beminde deed ze veel toegevingen. "Eigenlijk was ze een vrij normale vrouw", zegt Sam Bogaerts. "Maar veel inzicht had ze niet. Haar oorspronkelijk milieu was ze ontvlucht. Ze wist niet eens wat haar partner, die ze slechts zelden zag, uitrichtte."
In Hitlers buitenverblijf zag Eva Brown haar geliefde slechts heel zelden. Als compensatie belooft hij haar een plaatsje in zijn testament. Wanneer hij onderduikt in een bunker volgt ze hem. Eindelijk wordt het lang verwachte huwelijk voltrokken. Niet lang daarna neemt ze, bijna noodgedwongen, de gifcapsule. Haar man sleurde haar mee in de dood. Bij Malpertuis wordt ze symbolisch op het swastikasymbool gekruisigd.
"Vooraleer de nazi's dit als hun embleem gebruikten, fungeerde het bij de Hindoes als een geluksbrenger", weet Bogaerts. "Eva Braun is, volgens mij, niet het slachtoffer van de geschiedenis, maar van haar geliefde. We focussen op het laatste uur van haar leven. Daar wacht ze op het definitieve einde. Nochtans dacht ze aanvankelijk dat Hitler de Verlosser was."
De titelrol is voor actrice Tania Van der Sanden, beter bekend als 'de mammie' in Vaneigens. "Ik werk graag met Tania samen", bekent Bogaerts. "Haar ironische schalksheid intrigeert me. Ze maakt de werkelijkheid doorzichtig. En daar word ik warm van."

Snorreke


Tania Van der Sanden blijft de hele voorstelling lang vastgekleefd aan het swastikakruis. In die ongemakkelijke houding overschouwt ze haar leven en geeft ze allerlei tips voor een biografische Hollywoodproductie. De stem klinkt vastberaden, ook al wil ze het verdriet niet altijd verbergen.
"Ik begrijp Eva Braun maar al te goed", zegt Van der Sanden. "Ze is bij Hitler gebleven tot op het laatste moment. De liefde was dus diep in haar geworteld. Al vanaf haar zestiende. Vooraleer ze van de wereld afscheid neemt, verwoordt ze nog eenmaal hoezeer ze altijd was aangetrokken door 'Snorreke'. Ze beseft echter dat het einde nadert."
Dat ze nauwelijks kan bewegen vindt de actrice niet erg: "Er wordt goed voor mij gezorgd. Ondanks het gebrek aan comfort, doet het geen pijn. Maar ik ben wel blij als ik na afloop word bevrijd uit die oncomfortabele positie. Spelers die steeds op dezelfde plek moeten blijven hebben het even moeilijk."
Hoe Eva Braun in werkelijkheid was, kan enkel worden afgeleid uit foto's en filmpjes: "We kennen haar nauwelijks. Ze kwam alvast niet uit de hogere standen, maar was een volksmeisje. Uit het beperkte documentaire materiaal hebben we onze eigen Eva Braun gedistilleerd. Hoewel ze naïef was, vind ik haar allesbehalve dom. Ze stelde alles in het werk om de man van haar dromen te veroveren. Vergeet niet dat ze hem bewonderde."
Volgens Van der Sanden voelde Eva zich al blij als ze in zijn buurt mocht vertoeven: "Ze smachtte naar Hitler, maar bleef altijd op haar honger. Wanneer ze merkt dat het verkeerd uitdraait, ontkent ze de waarheid en begint nog meer te fantaseren. Anders zou alles ondraaglijk worden. Ik ken nog meer mensen die eeuwig wachten op iets of iemand, zonder dat hun eindeloos geduld wordt beloond."
Eva, Hitlers lief door Theater Malpertuis, op 11/11 in TheaterTeater in Mechelen (015/20.37.80), op 21/11 in CC Ter Vesten in Beveren (03/750.14.90.), op 22/11 in CC Brasschaat (03/652.04.00).

.

Nu in het nieuws