Klara is er bijna klaar voor

Print
In het Instrumentenmuseum, in Brussel, werd woensdag het zendschema van Klara voorgesteld. De grondig vernieuwde Radio 3 gaat van start op zaterdag 2 december. Als op de voorstelling één krachtlijn duidelijk naar voor kwam, was het wel dat de ploeg overtuigd is van de koerswijziging en er met veel goeie moed tegenaan gaat.
BR>Dat moet ook wel, want Radio 3 was teruggevallen op een marktaandeel van 1 tot 1,5 procent, d.w.z. op dagbasis 50.000 tot 75.000 luisteraars. Mediaminister Van Mechelen had het station de wacht aangezegd. Niet zonder reden, dat beseft ook programmadirecteur Marleen Bergen: "Radio 3 vond moeilijk aansluiting bij de actieve volwassene die een brede interesse heeft, graag een boek leest en naar theater gaat, maar Radio 3 ervaarde als saai en oubollig."
Dat leidde tot een ambitieus plan om een moderne klassieke radio uit te bouwen. Walter Couvreur werd aangesteld tot nieuw nethoofd. De programma's werden één voor één doorgelicht. De operatie Klara is te vergelijken met de overgang van TV2 naar Canvas. TV2 was een verzameling programma's; Canvas is een merk.
Dat wil Klara ook bereiken. De basiskleur van het station is herkenbare, harmonieuze en melodieuze klassieke muziek. Zendschema en programmering worden aangepast aan het dagritme van de luisteraar: 's morgens een wat sneller tempo, in de namiddag meer integrale werken, 's avonds concerten, in de late avond jazz, avant-garde, wereldmuziek, e.d. In het weekend is er ruimte voor nog andere invalshoeken.

Laatste kans


Niet alle programma's hebben een titel. Het zijn basisprogramma's, dus ze zijn Klara. Wat hen onderscheidt, is de stijl en de persoonlijkheid van de presentator. Programma's mét een titel wijzen op een specifieke invulling, bijvoorbeeld Volgeboekt dat over boeken gaat. Cultuur wordt niet samengepropt in enkele programma's, maar gespreid over heel de dag.
Dat oogt allemaal goed. Hopelijk slaat het ook aan bij een breder publiek. Beseft Klara wel voldoende dat dit wellicht de laatste kans is? Walter Couvreur: "De VRT heeft een opdracht en probeert die zo zinvol mogelijk in te vullen. Binnen een breder aanbod denken wij dat een cultuurzender noodzakelijk is. In ieder geval gaan wij er alles aan doen om te bewijzen dat de Vlaamse bevolking behoefte heeft aan zo'n net."
Op weekbasis bereikt Radio 3 momenteel 6 tot 7 procent van de Vlamingen. Klara hoopt dat cijfer op te trekken tot 10 procent.

.

Nu in het nieuws