Bijenkorf gaat virtueel

Als derde warenhuis in Europa gaat de Bijenkorf via zijn website online verkopen. Na het Franse Galeries Lafayette en het Engelse Debenhams begint het eerste Nederlandse warenhuis zijn achtste filiaal: een virtuele winkel ditmaal, met als adres www. bijenkorf.nl.
BR>Met behulp van de organisatieadviseurs en webbouwers van Cap Gemini Ernst & Young en hun zusterbedrijf Bit-Ic is een site ontwikkeld waar klanten uit de etalages honderden uiteenlopende cadeaus kunnen selecteren. De voorbereidingen begonnen een jaar geleden al. De site gaat deze week de lucht in.
"Wij willen inspirerend, trendsettend en dynamisch zijn, dan kun je niet om het wereldwijde web heen," aldus Jan Berger, directievoorzitter van de Bijenkorf in Amsterdam. "Wij zien het web als een verlengstuk van onze winkels."
"In de Verenigde Staten hebben wij geleerd van de fouten die andere warenhuizen maakten," zegt Simone van den Berg van Cap Gemini Ernst&Young. "Je moet niet meteen als warenhuis twintigduizend artikelen op een site zetten, want dan wordt het een chaos en is de goederenstroom niet te beheersen. Daarom beginnen wij rustig met een paar honderd artikelen uit ons cadeauhuis, geselecteerd uit alle productgroepen." Alle bestellingen op internet gaan rechtstreeks naar het distributiecentrum van de Bijenkorf in Woerden, waar de bestellingen worden afgehandeld. Per online bestelling wordt een kleine 250 frank in rekening gebracht. De website wordt eind november uitgebreid met een 'huwelijksservice'.
Nu in het nieuws