De Post wil iedereen op internet

Print
De Belgische postgroep (BPG), de holding die de filialen van De Post groepeert, richt een nieuw bedrijf op dat zich hoofdzakelijk zal toespitsen op het verlenen van internetdiensten. De komende vijf jaar wordt daarvoor vijf miljard frank uitgetrokken.
BR>De belangrijkste opdracht van het nieuwe, nog naamloze bedrijf zal erin bestaan "rendabele en kwalitatieve elektronische kanalen te ontwikkelen voor consumenten, bedrijven en overheden", denkt directeur Erik Weytens. Voor de nieuwe dienst zullen zo'n 150 mensen werken.
"We hebben geen andere keuze", licht woordvoerder Fred Lens toe. "De traditionele brievenpost, nog altijd de belangrijkste inkomstenbron van De Post, zal in de toekomst achteruit blijven gaan. We hebben nu twee mogelijkheden: ofwel brengen we het internet bij iederaan aan huis, ofwel kan iedereen bij De Post terecht om onze internetdiensten te gebruiken."

Toepassingen


De Post ziet verschillende concrete toepassingen. Naar Amerikaans voorbeeld wordt gespeeld met de idee om elke Belgische inwoner een virtueel internetadres bij De Post te bezorgen. De Post zorgt er dan voor dat de internetpost - ook voor wie zelfs geen pc thuis heeft - wordt afgedrukt en thuis bezorgd.
Van de andere kant zullen postkantoren worden uitgerust met computerterminals waar elke burger terechtkan voor elektronische diensten. Daar hoort bijvoorbeeld ook het versturen van aangetekende verzendingen via het internet bij, beveiligd met een elektronische handtekening.
Nu in het nieuws