Madonna nog meer boos op Napster

Madonna heeft weer een reden om zich boos te maken op Napster. De elf nummers van haar nieuwe cd Music, die officieel op 19 september uitkomt, worden op dit moment massaal gedownload via het muziekdistributieprogramma op internet. Al eerder verklaarde de Amerikaanse zangeres zich, in navolging van acts als Metallica en Dr. Dre, een overtuigd tegenstander van de illegale praktijken van het softwarebedrijf.
BR>Napster is software, waarmee internetters MP3-bestanden van elkaars harde schijf kunnen binnenhalen. De applicatie is in opspraak omdat het uitwisselen van muziek zonder daar rechten over te betalen in strijd is met de auteurswet.
Er loopt momenteel een rechtszaak tegen Napster, waarin naar verwachting in september een definitieve uitspraak wordt gedaan. Inmiddels zijn er al veel Napster-klonen op het net, zodat de nummers van de nieuwe Madonna-cd al op veel meer plekken zijn binnen te halen. De grote vraag is natuurlijk hoe de nummers op Napster terecht zijn gekomen.
Bij het Nederlandse kantoor van platenmaatschappij Warner Music, dat de distributie van Madonna's maatschappij Maverick Records verzorgt, hebben ze geen idee. Woordvoerster Sylvie Witkamp zegt dat er bij het kantoor in Hilversum precies één exemplaar is afgeleverd, "dat voor eigen gebruik misschien vijf keer is gekopieerd." Maar zo heeft ieder land met een Warner-kantoor een exemplaar van de cd gekregen, "dus het is moeilijk om het lek op te sporen. Bovendien zijn er in Amerika nog een beperkt aantal promo-cd's naar journalisten gegaan, die haar geïnterviewd hebben, van Billboard en The Face."
Volgens Witkamp is de wereld van de muziek door internet behoorlijk aan het veranderen. "Vroeger kregen we een paar genummerde exemplaren, en daar moest je voor tekenen. Als er dan eentje opdook in bijvoorbeeld een radiostudio konden ze aan de hand van het nummer zo ontdekken waar de cd vandaan kwam. Maar tegenwoordig zijn die cd's zo makkelijk te kopiëren, dus dat werkt niet meer."
Witkamp heeft best begrip voor de muziekfreaks die via programma's als Napster nummers voor eigen gebruik downloaden om te kijken of het wat is. "Dat gaat dan vaak om bandjes die niet zo heel groot zijn en die zelf ook geen moeite hebben met het bestaan van Napster. Vinden de fans die muziek geschikt, dan besluiten ze toch de cd te kopen. Maar nu een grote naam als Madonna al op het schoolplein ligt, wordt het wat anders. Dat zijn geen muziekfreaks meer," zegt een duidelijk teleurgestelde Witkamp. "Ja, ik zit er best mee in m'n maag. Het scheelt omzet, natuurlijk, maar erger is misschien nog wel dat het je hele marketingstrategie op z'n kop zet. Vroeger konden we een landelijk radiostation nog eens blij maken met een cd als primeur. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen. Ze lachen je gewoon uit, ze hebben de muziek zelf allemaal ook al opgehaald van internet."
De nieuwe cd, net als de eerste single ook Music getiteld, laat overigens een sterke Madonna horen. Ze beweegt zich zowel op dance- als popterrein en doet daarin opvallend mooie dingen. Er is zelfs al een hoesje bij de cd op internet te downloaden, maar in de praktijk blijkt dat om een foto van de Madonna-single Music te gaan. Daarop staat de zangeres gehuld in blauwe country-outfit.
MEEST RECENT