Schiphol start met e-commerce

Print
Schiphol gaat verder de elektronische snelweg op voor verbetering van de service aan de bezoekers. De nationale luchthaven wil in de toekomst dat klanten voor aankomst via E-commerce goederen of diensten kunnen reserveren, zoals parkeerruimte of geschenken.
BR>Op deze manier hoopt Schiphol het verlies aan inkomsten na het afschaffen van het belastingvrij winkelen enigszins teniet te doen, aldus P. Verboom, financieel directeur van Schiphol Group gisteren in een toelichting op de halfjaarcijfers. Schiphol Group haalde een nettoresultaat van 175,9 miljoen gulden, een stijging van 22 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1999. Een groot deel van de toename komt voor rekening van het groeiend aantal passagiers en vliegtuigen. Hierdoor ontving Schiphol Group 8 procent meer aan start- en landingsgelden (322,2 miljoen gulden).
De bedrijfslasten stegen eveneens behoorlijk, en wel tot 462,6 miljoen gulden (+13,7 procent). Behalve aan salarissen (105,5 miljoen gulden) en de gebruikelijke afschrijvingskosten (96,4 miljoen gulden) was Schiphol Group maar liefst 211 miljoen gulden kwijt aan uitbesteed werk en andere externe kosten. Naast de toegenomen investeringen op ICT-gebied moest de luchthaven eveneens veel geld uittrekken voor de voorgenomen privatisering en de daaraan gekoppelde beursgang. Ook ging er geld op aan het Project Optimalisatie Schiphol (POS) en het project Redesign, die zich richten op het optimaliseren van de beschikbare start- en landingsbanen.
Tot dusverre is 7 miljoen besteed aan adviseurs en juristen. Volgens Verboom loopt dit bedrag dit jaar op tot ongeveer 30 miljoen gulden. Voor de financieel directeur in geen geval weggegooid geld. "Gezien de economische functie van Schiphol voor de regio en het land moet de procedure uiteraard zorgvuldig worden gevolgd." Hij verwacht overigens dat pas begin volgend jaar een definitief besluit wordt genomen over de privatisering. Minister Netelenbos (verkeer en waterstaat) heeft enkele maanden geleden te kennen gegeven pas na de zomer met concrete voorstellen te komen. De privatisering van Schiphol moet het Rijk zo'n vijf miljard opleveren.
Verboom zei verder met 'veel belangstelling' de ontwikkelingen te volgen omtrent het verhandelen van start- en landingsrechten (slots). De Europese Commissie heeft een conceptvoorstel opgesteld dat de concurrentie tussen Europese luchtvaartmaatschappijen moet vergroten. De grote maatschappijen zouden jaarlijks een bepaald percentage van hun rechten af moeten staan, die zij op historische gronden hebben verworven. De slots komen in een potje, die via een veiling aan belangstellende maatschappijen worden verkocht. De rechten blijven tien jaar gelden.
De KLM staat enigszins sceptisch tegen het voornemen. De kans bestaat namelijk dat zij ook slots moet inleveren. Dit zou betekenen dat de luchtvaartmaatschappij, de grootste klant van Schiphol, minder gebruik van de nationale luchthaven maakt. De Schiphol-topman toont zich echter verheugd over de plannen. "Een beetje spreiding is niet ongunstig voor de verdere ontwikkeling van Schiphol." Schiphol hoopt dat in de toekomst meer grote luchtvaartallianties de luchthaven aandoen. Vanwege hun banden met andere grote maatschappijen dan KLM maken die tegenwoordig geen gebruik van Schiphol.

MEEST RECENT