Games kunnen trauma's helpen overwinnen

Print
Computergames komen dikwijls negatief in het nieuws. Maar al te vaak wordt verwezen naar de - moeilijk te bewijzen - slechte invloed die geweldadige games zouden hebben op jongeren. Maar het kan ook anders, als we een aantal psychologen van de Emory University School of Medicine mogen geloven. Zij presenteerden op een recente conventie van de American Psychological Association een nieuwe therapie die gebaseerd is op het gebruik van virtuele realiteit. Volgens hen raken patiënten snel en goedkoop van hun problemen en fobieën verlost als ze er eerst mee leren omgaan in een virtuele omgeving. Het principe is simpel: de patiënt wordt opnieuw geconfronteerd met de ervaring die aan de grondslag ligt van zijn of haar fobie, maar dit keer in een virtuele wereld en onder begeleiding van een therapeut. En omdat het allemaal virtueel is, kan de patiënt op elk moment stoppen.
BR>"We hebben virtuele onweren voor mensen die bang zijn voor onweer", aldus initiatiefneemster Barbara Rothbaum. "Er zijn ook virtuele situaties met liften, vliegtuigen, hangbruggen over ravijnen, enz." Waar de techniek echt interessant wordt, is bij het behandelen van mensen met een moeilijk in het echt na te bootsen situaties, zoals in het geval van astronauten met een vrees voor ruimtewandelingen. Ook oorlogsveteranen worden geholpen, met een virtueel Vietnam. De getraumatiseerde ex-soldaten krijgen een helm op het hoofd geduwd en zitten in een aangepaste, bewegende hydraulische stoel, waarna ze virtueel op een helikoptervlucht over rijstvelden gaan, mét bijpassende geluidsband van ontploffende raketten, krijsende mensen en geweerschoten. De resultaten van de therapie zijn bevredigend.
MEEST RECENT