Jessie en Bieke geven Vitaya gezicht

Op 25 augustus komt de nieuwe Vlaamse zender Vitaya op de kabel. Bekende gezichten op het nieuwe net worden Jessie De Caluwé en Bieke Ilegems. Zij zullen respectievelijk de programmablokken rond relaties en opvoeding presenteren.

Raymond de Condé

BR>De programmatie van Vitaya steunt op zeven poten. Naast de thema's relaties en opvoeding zijn dat: voeding, woonideeën, schoonheid, gezondheid en vrije tijd (hobby's en toerisme). Rond die zeven thema's worden programma's gemaakt en aangekocht. In een eerste fase overtreft aankoop de eigen productie in een verhouding 70/30 procent. De bedoeling is om zo snel mogelijk te komen tot een verhouding 50/50.

De programmatie is opgebouwd in een lusvorm: een blok van acht uur dat vervolgens twee keer per etmaal herhaald wordt. Wie elke dag op een vast uur naar Vitaya kijkt, krijgt altijd andere programma's te zien. Er is dagelijks een première van een nieuw programma om 21 uur. Er zijn ook enkele vaste ankerpunten, zoals nieuws om 12.45 en 18.45 uur, met verscheidene herhalingen, elke dag een kookprogramma (met drie dagen van de week Guy Van Cauteren uit Berlare als kok) en elke morgen een fitness-programmaatje.

Vitaya verschijnt ook op internet (www.vitaya.tv) met een uitgebreide programmagids en mogelijkheid tot reageren. Er komt een call center, waar de kijker terecht kan met vragen. Er is natuurlijk ook de goeie ouwe teletekst.

Het startkapitaal van de zender bedraagt 115 miljoen. Dat is bijeengebracht door Mediaver (65 procent), Trust Capital (17 procent), Rose Claeys (9 procent) en de groep initiatiefnemers: Annita Beysen, Greet De Leenheer, Dirk Dierickx en professor Haspeslagh (samen 9 procent). Programma-adviseur is Gui Mateusen, bekend als tv-directeur van Capiau Projects. Hoofdredacteur is Geert Schalk, die ervaring opdeed bij VRT, VT4, en TV Brussel. De mensen achter Vitaya hopen 5 procent van de reclamemarkt te kunnen binnenhalen. Als hen dat lukt, wordt Vitaya een vitale zender.