Liever laminaat dan tapijt

Print
Het gaat niet goed met de Belgische tapijtindustrie. De financiële moeilijkheden bij De Poortere (Moeskroen) en Van der Eecken (Zele) leggen structurele problemen bloot. De producenten hebben zich verkeken op de sterke opgang van laminaat, parket, vinyl en tegels. De consument koopt minder kamerbreed tapijt en karpetten. Het heeft ook veel met de verscherpte aandacht voor gezondheid te maken.
BR>Van der Eecken is nog niet dood. En ook bij De Poortere is het licht nog niet gedoofd. Maar de neergang van de tapijtindustrie is onmiskenbaar. Zo'n 150 Belgische producenten en hun 10.000 werknemers vechten voor hun toekomst. Ze tekenen met z'n allen voor liefst één derde van de Europese productie.
Toch lijken de problemen niet onoverkomelijk. De Belgische producenten maakten tot nog toe anoniem, vrij goedkoop massatapijt. En dat willen de consumenten niet langer. In winkels als Carpetland zoeken ze nu veeleer naar creatieve, decoratieve dingen. Gewoon kamerbreed tapijt is daarom niet langer "in".
Bovendien blijken er nogal wat gezondheidsproblemen met kamerbreed tapijt. Veel mensen reageren allergisch op de vaak stofferige aanblik van tapijt. Vandaar ook de geleidelijke overstap van vast tapijt naar alternatieven als laminaat, vinyl, parket en zelfs tegels.
De tapijtproducenten voelen die markttendenzen aan. Ze zien hun verkoop dalen. "Tot nog toe hebben ze de neergang kunnen opvangen door hun export op te voeren. Maar onder meer na de ineenstorting van de Russische markt kwamen ze geleidelijk in de problemen", zegt Eric Coplo van Domo. Er is daardoor minstens 20% overcapaciteit op de markt. De prijzen per vierkante meter geweven tapijt dalen. Tot zowat 120 frank per vierkante meter. Goedkoop tapijt kost zelfs maar 60 frank per vierkante meter meer.

Koud


De producenten zoeken ondertussen andere markten. Ze zijn er bovendien van overtuigd dat de overstap naar laminaat slechts tijdelijk is. In Scandinavië groeit de vraag naar tapijt weer. In koude landen als Zweden voelt tapijt warmer aan dat tegels of vinyl. "Bedrijven die hun producten vernieuwen, modernere motieven inbrengen in hun tapijt kunnen overleven", zegt Eric Coplo.
Andere bedrijven proberen hun productie efficiënter te maken. Dat doen ze door bijvoorbeeld meer greep te krijgen op hun grondstoffen, waardoor ze zoals Domo een heuse chemiegroep worden. Nog andere proberen concurrenten in het buitenland over te nemen. Beaulieu deed dat in Duitsland.
Of de Belgische bedrijven de oplossing voor hun problemen ook in een fusie-operatie zullen zoeken zoals in Amerika is evenwel een groot vraagteken. "De sector steekt vol familiebedrijven", merkt Dirk Van Assche van de effectenbank Dewaay op. "Vooraleer die tot een akkoord komen zal er nog heel wat water door de Leie stromen."

.

Nu in het nieuws