Brantano zet voet op Deense grond

Print
De beursgenoteerde Vlaamse schoenenverkoper Brantano, ook gekend als Nonkel Bot, zet zijn expansie voort. Vandaag opent hij officieel zijn eerste acht Deense winkels. Maar ook in België worden nieuwe initiatieven ontplooid. Brantano test nu nabij belgische provinciestadjes kleinere winkels uit dan de keten tot dusver gewoon is. Het gaat erg snel voor Brantano. Toen de keten in 1997 naar de beurs trok, baatte hij maar 103 winkels uit. Vandaag zijn het er al 239. Ze zijn verspreid over België, Luxemburg, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Bahrein en de Verenigde Arabische Emiraten. En binnen vijf jaar wil de keten in die zeven landen in totaal zowat 500 winkels hebben. Door die internationale expansie realiseert Brantano nog maar de helft van zijn omzet in ons land. Voor de eerste zes maanden van dit jaar ging dat om 2,183 miljard frank op een globaal verkoopscijfer van 4,309 miljard frank.
BR>Brantano huldigt overal dezelfde aanpak: verkooppunten op de invalswegen naar drukke steden, een verkoopoppervlakte van zo'n 1.000 m² per winkel en een ruim assortiment van 20.000 paar schoenen per verkooppunt, die voor het overgrote deel in de prijsklasse van 1.000 tot 4.000 frank vallen. Dat laatste concept wordt nu ook in Denemarken uitgeprobeerd, al is het voor de eerste keer dat Brantano in het buitenland start vanaf nul. In Nederland (Toe Sjoes en Van Vorst) en het Verenigd Koninkrijk (Shoe City) ging het telkens om een overname van bestaande ketens. In Denemarken bestaan er geen echte schoenenketens, een acquisitie was dus niet mogelijk. Bovendien zitten alle verkopers van schoenen er nog in de binnenstad. Brantano start in Denemarken met acht winkels. Tot het einde van dit jaar hoopt de keten er voor 115 miljoen frank schoenen te kunnen verkopen. Maar uitbreiding is al gepland. De volgende periode komen er tien openingen per jaar. En bij succes is de overstap naar andere Scandinavische landen niet ver af.

Kleiner


Intussen staat Brantano ook in ons land niet stil. Zo is de keten gestart met enkele proefprojecten met winkels van 400 m². Die zijn kleiner dan de traditionele verkooppunten en bieden een iets beperkter gamma aan. De bedoeling is ze te openen nabij kleinere centra. Een bijkomend voordeel is dat het gemakkelijker is om voor die zaken een socio-economische vergunning te verkrijgen.
Nu in het nieuws