Grimaldi is vertragingen in haven Antwerpen beu

Print
Vijf ploegen havenarbeiders - samen zo'n 50 man - hebben zondag urenlang met de duimen staan draaien, wachtend op een reusachtig Grimaldischip dat maar niet opdaagde. De Grande Brasile - een van de weinige carriers die nog op de Schelde zelf afmeren - moest urenlang voor anker gaan bij Vlissingen en kreeg nadien geen nachtploegen meer om te lossen. "Typisch voor het Antwerps systeem", fulmineert Greta Buedeker die klacht heeft ingediend.
BR>Met een halve dag vertraging draaide de 200 meter lange Grande Brasile zondagavond op de Schelde om af te meren ter hoogte van de Kennedytunnel. Vandaag slaat het schip er 1.200 nieuwe auto's plus containers en vracht aan boord. Dat had eigenlijk zondag reeds moeten gebeuren. Het schip moest vandaag al op weg zijn naar Southampton.
"Dit kost ons miljoenen!" vertelt Greta Buedeker van scheepsagent Van Den Eynde-Goodman. "Zoals steeds wil iedereen in Antwerpen. Als het erop aankomt neemt niemand zijn verantwoordelijkheid en is de rekening voor ons."
Het incident met het Grimaldischip komt Antwerpen erg ongelegen en bevat alle ingrediënten van de huidige havenproblemen. Grimaldi wil zoals alle rederijen snel kunnen lossen en laden en doet dat dus liefst voor de tijdrovende sluizen. Maar de Noordzee- en Europaterminal zijn volzet. Grimaldi koos daarom als een van de weinigen toch voor een loskade op de Schelde ten zuiden van Antwerpen. De Italiaanse reder vroeg dan ook reeds langer een terminalkade te krijgen en suggereerde daarbij eventueel naar andere havens - vooral Vlissingen - uit te wijken.
De miljoenen kostende vertraging heeft tevens alles te maken met de moeilijke vaarweg die onverbiddelijk (peperdure) loodsen vergt. "Alleen al de aanloopkosten zijn vier keer duurder dan in Zweden, waar het schip vandaan kwam", aldus nog Buedeker. "Bovendien kan het schip pas maandag worden gelost want nachtploegen konden wij niet meer vinden. Als het zo verder gaat zal Antwerpen trafiek verliezen."

Te laat


"Nogal logisch dat dit schip niet mocht opvaren", stelt het Loodswezen. "Het was anderhalf uur te laat om nog veilig in Antwerpen te raken. Men heeft zondagochtend om 3.59u een loods aangevraagd om aan boord te komen om 3.30u. Een aanvraag voor een half uur eerder dus! Het schip kreeg nadien (om 6.08u) toestemming om voor anker te gaan voor Vlissingen."
Larie, is de reactie bij Grimaldi. "Wij waren perfect in orde. Wij hebben het tij opgezocht. Het schip kon volgens de guidelines opvaren en toch mocht het niet doorkomen. De kapitein vaart al tien jaar op Antwerpen."
Nu in het nieuws