Mel Gibson in het kippenhok

De Britten Nick Park en Peter Lord en hun Aardman Animation-studio hebben het uitzicht van de animatiecinema geheel veranderd. Met plasticine. Hun met oscars bekroonde

Wallace and Gromit

-kortfilmpjes veroverden de wereld en trokken de aandacht van Hollywood. Dreamworks nam hen onder z'n hoede, wat resulteerde in de eerste langspeelfilm in plasticine-animatie:

Chicken Run

. Met Mel Gibson als kraaiende haan. De vrees bestond dat Park en Lord hun identiteit zouden verliezen. Met een Amerikaanse mastodont als Dreamworks in zee gaan, doe je niet zonder risico. Maar Park en Lord hebben de vuurproef met glans doorstaan. In de VS werd de film uitgebracht op 21 juni, en drie weken later had ie al 3,5 miljard opgebracht. En in Groot-Brittannië stond na amper twee weken al meer dan 600 miljoen frank op de teller. Spijtig dat de Belgen moeten wachten tot de kerstperiode. Het verhaal van

Chicken Run

werd geschreven door een Amerikaan, maar je voelt dat de humor op en top uit het Britse brein van Park en Lord komt. Zoals

The Wrong Trousers

, de tweede

Wallace and Grommit

, een parodie is op de Hitchcock-thrillers en de Indiana Jones-avonturen, zo is

Chicken Run

een parodie op de oorlogsfilms van de jaren '50 en '60. Meer bepaald op

Stalag 17

,

The Great Escape

en

The Flight Of The Phoenix

.

Chris Craps

BR>

Kraaiende Mel

Park en Lord doen geen enkele poging om hun inspiratiebronnen te verhullen. De Steve McQueen van het verhaal is in

Chicken Run

de stoere kip Ginger. Om niet in de pot van boerin Mrs. Tweety te belanden, besluiten Ginger en de rest van het kippenhok een grote ontsnapping te wagen. Voor wie niet kan vliegen, iets waar kippen last van hebben, een

mission: impossible

. Gelukkig komt er een reddende Engel: vliegende Amerikaanse haan Rocky. Niemand minder dan

Lethal Weapon

-Mel Gibson, naar verluidt een grote fan van

Wallace and Gromit

, leende zijn stem aan dit plasticine-beest.

Chicken Run

verbaast door de enorme inspiratie en de filmische kennis van de makers. Hoewel ze hier duidelijk knipogen naar de Amerikaanse markt, hebben ze zich niet laten leiden door Hollywood-formules. Hoed af dus. Maar dat zal u binnen vijf maanden zelf kunnen doen.

Nu in het nieuws