Lkkr ff SMS'en? (*)

Klein maar fijn. Klinkt als een cliché, maar zo kan je de alsmaar populairder wordende SMS-berichten wel het best omschrijven. Voor de leek: SMS staat voor

Short Message Services

. Korte tekstberichten dus, die je van de ene gsm naar de andere kan sturen. Goedkoper dan bellen, veel intiemer en enorm populair. Vooral nu iedereen zich deze rotzomer stierlijk verveelt. Een mens moet toch

iets

doen. Het concept bestaat ondertussen al enkele jaren, maar vooral de laatste maanden is SMS'en immens populair. Want SMS is handig. Voorbeeld: wie niet naar de wedstrijden van EURO2000 kon kijken, was toch in staat het tornooi te volgen via SMS-berichtjes. Idem dito bij de Tour de France. Operatoren bieden naast sport natuurlijk ook andere diensten aan. De laatste beursnoteringen bijvoorbeeld, of je horoscoop, of de weersvoorspelling voor de komende dagen...

Christof Rutten

BR>Maar SMS is niet alleen handig, het is ook goedkoper dan telefoneren. Per verstuurd bericht betaal je 5 (Orange, Mobistar) of 6 (Proximus) frank. De kosten zijn m.a.w. veel beter te controleren dan bij een gewoon telefoongesprek. Vandaar dat SMS zo in de trek valt bij jongeren. Maar niet alleen voor de prijs. Via een SMS-bericht durft een mens ook al iets meer. Een leuke meid of knappe jongen waar je vroeger alleen maar verlegen naar durfde te kijken, kan je nu lekker anoniem een berichtje sturen. Al moet je daarna het echte werk nog

face to face

opknappen natuurlijk.

400 procent

SMS zit, kortom, in de lift. Afgelopen jaar noteerden Nederlandse telefoonoperatoren een stijging van maar liefst 400 procent (!). Ook het gebruik van gratis SMS-berichten via internetsites steeg fenomenaal. De situatie in België is vergelijkbaar, al schermt men niet graag met cijfers. "Als we aan eenzelfde percentage zouden komen als in Nederland, zou ons dat absoluut niet verwonderen", klinkt het bij Proximus. "De stijging in België is vooral begonnen toen SMS-verkeer mogelijk werd tussen de verschillende operatoren Proximus, Orange en Mobistar. Ook het feit dat zowel abonnees als kaart-gebruikers evenwaardig konden SMS'en heeft de groei ferm gestimuleerd." Ook fabrikanten van gsm-toestellen houden de evolutie nauwlettend in de gaten. Ericsson bracht met het oog daarop zelfs een minitoetsenbord uit: het Chatboard. Even aansluiten op je gsm en het tikken gaat nog makkelijker.

(*) Vertaling: lekker even SMS-berichtjes doorsturen?