Omstreden Napster is goed voor cd-verkoop

Napster is goed voor de cd-verkoop. Dat is de conclusie van een onderzoek van Jupiter Communications. De platenindustrie is razend op de internetsite die bezoekers de weg wijst naar gratis muziekbestanden, omdat de verkopen eronder zouden lijden. Volgens het rapport geven gebruikers van Napster en soortgelijke sites juist meer uit in de cd-winkel. Jupiter ondervroeg 2200 muziekfans die actief zijn op het internet over hun koopgedrag. Het blijkt dat Napsterbezoekers de afgelopen maanden 45 procent vaker hun muziekuitgaven hebben vergroot dan niet-gebruikers. Alleen jonge computeraars met weinig geld halen niet vaker een nieuwe cd in huis. "Omdat Napstergerbuikers muziekliefhebbers zijn, is het logisch om te veronderstellen dat zij nu veel muziek kopen en in de toekomst nog meer", verklaart een analist van Jupiter. Uit een eerder onderzoek bleek dat in de VS 13 miljoen mensen wel eens muziek van het internet hebben gehaald. De platenindustrie wijst graag naar een rapport waaruit blijkt dat de cd-verkopen dalen in gebieden met veel Napstergebruik. "De terugval was al ingezet voor Napster gelanceerd werd. Bovendien houdt dat onderzoek geen rekening met de verschuiving van kopen in de platenzaak naar kopen via internet", meent Jupiter. De muziekuitgevers kunnen de strijd tegen Napster dus maar beter staken. Het geld dat nu wordt gespendeerd aan advocaten kan dan worden besteed aan samenwerking met sites als Napster. Volgens het onderzoek kan de muziekverkoop sterk worden vergroot door zelf muziek aan te bieden via internet.

Belga

BR>

Nu in het nieuws