Geen ontslagen bij verkoop 'Solo-fabriek' in Merksem

Print
De Nederlandse multinational Unilever verkoopt zijn Europese bakkerijactiviteiten aan collega CSM. De transactie maakt deel uit van een plan om zich te concentreren op de sterkste merken. In België veranderen Unipro in Merksem (de vroegere Solo-fabriek) en Molco in Aartselaar van eigenaar. Daarbij vallen geen ontslagen. Bovendien komen de vestigingen in een sterke groep terecht.
BR>Eind februari raakte bekend dat Unilever - de koepel boven merken als Iglo, Royco of Lipton - aan een grootscheepse reorganisatie werkte. De groep wou het met minder, maar sterkere merken stellen. Minder interessante activiteiten zouden worden afgestoten.
In ons land is de Zwan-fabriek in Schoten intussen al in andere handen. De Nederlandse groep Struik werd de nieuwe eigenaar. Nu is het de beurt aan Unipro in Merksem en Molco in Aartselaar. Die overname vindt wel in een veel ruimere context plaats. Unilever doet immers zijn hele Europese afdeling bakkerijproducten van de hand.
Merksem staat van oudsher bekend als de Solo-fabriek, al wordt die margarine er nog nauwelijks geproduceerd. Het productengamma bestaat er tegenwoordig uit margarines en vetten die zowel aan voedingsbedrijven als aan artisanale bakkers worden geleverd. Daarnaast worden er ook broodverbeteraars gemaakt. Merksem huisvest bovendien een marketing-verkoopafdeling.
Molco in Aartselaar maakt halffabrikaten voor de bakkerijsector zoals voorgebakken of diepgevroren croissants of party snacks.

Baan


In Merksem en Aartselaar samen werken 370 mensen. Het personeel gaat integraal over naar CSM.
"De overname kwam voor de mensen niet als een verrassing, want zij werden voortdurend van het proces op de hoogte gehouden. Dinsdag is eigenlijk alleen de naam van de nieuwe eigenaar meegedeeld", zegt perswoordvoerder Wilfried De Blay.
Hij wijst er ook op dat Unilever woord heeft gehouden toen werd aangekondigd dat het afstoten van een aantal activiteiten op een zo sociaalvriendelijk mogelijke manier zou gebeuren. "Ik denk dat de mensen blij zijn dat zij hun baan behouden."

King


CSM telt voor de Europese bakkerijactiviteiten van Unilever 700 miljoen euro (28,2 miljard frank) neer. De Nederlandse groep wordt met deze overname plots de grootste producent van bakkerijproducten ter wereld. De omzet die CSM in deze sector realiseerde, is de voorbije vijf jaar verviervoudigd tot 1,3 miljard euro. Het leeuwendeel daarvan, 1,1 miljard euro, komt uit de Verenigde Staten. De Europese activiteiten komen nu aardig in die buurt.
CSM haalde in 1998/99 een omzet van 2,2 miljard euro. Behalve bakkerijproducten maakt de groep ook snoep (o.m. de bekende King-muntjes en de Sportlife-kauwgum) en voedingswaren (Anco, HAK, Honig, Roosvicee, Brinta). CSM heeft alles samen 10.700 mensen in dienst en noteert op de beurs van Amsterdam.

.

Nu in het nieuws