Western op z'n Taiwanees

Cineast Ang Lee wordt blijkbaar aangetrokken tot milieus waarmee hij weinig voeling heeft. Geef toe, het is toch merkwaardig dat een Taiwanese Chinees Jane Austen verkent (

Sense and Sensibility

), of de hypocrisie van het Nixon-tijdperk (

The Ice Storm

). Met

Ride With The Devil

blijft Lee zijn filmcarrière in een bizarre richting sturen. Het is immers een heuse western die veel realistischer oogt dan de cowboyfilms van de hand van volboed-Amerikanen.

Chris Craps

BR>

Ride With The Devil

is in de eerste plaats een karakterdrama en dan pas een western. Lee heeft vooral oog voor de evolutie van de jonge helden van de Amerikaanse Burgeroorlog. Hij toont hoe deze mensen na een bloedbad of een persoonlijke tragedie toch nog in staat zijn het gewone leven te hervatten. Voor de immer lachende Lee was dit project alvast een zware klus.

Ang Lee:

Zeg dat wel. Na een maand van filmen besefte ik waarom cineasten geen westerns meer draaien. Je kan dat niet meer in een studio doen. Je moet naar buiten vanwege de landschappen. En dat is duur en lastig. Maar

Ride With The Devil

is volgens mij geen echte western. Meer een vrije stijl-western.

Gazet van Antwerpen: Wat was er dan zo moeilijk aan deze 'western'?

Het was meer zenuwslopend dan moeilijk. Je moet een visie hebben op het geheel. Maar voor mij waren vooral de actiescènes lastig. Ik bad dat er niemand van zijn paard zou vallen. Zo'n paard moet je goed in de hand houden. Ongevallen zijn vlug gebeurd. Gelukkig gebeurde er niks ernstig. Behalve dan een paar ontwrichte schouders. Een stuntman brak zijn arm, en hij wilde doorwerken. Dat willen ze allemaal. Maar ik heb hem toch maar naar huis gestuurd.

Wat wist u als Taiwanees van de Amerikaanse burgeroorlog?

Ik wist alleen de dingen die ik in

high school

had geleerd. Toen ik het materiaal begon te bestuderen, stootte ik op heel wat aspecten waarvan ik geen flauw benul had. Zoals de Mark Twain-speurtocht voorbij de grens van de beschaving. Of het feit dat de Amerikanen de oorlog niet als de

civil war

bestempelen, maar als

de oorlog tussen de staten

. Zodra je er diep in zit, besef je dat je niet alles weet. Maar dan is het te laat om je terug te trekken.

(lacht)

Je kan alleen maar doorgaan en de waarheid tonen.

Zangeres Jewel is een vreemde keuze als western-schone...

Dat was een idee van de

casting director

. Ik wist niet wie ze was, maar ik zag haar vertolking in een MTV-musical en dat beviel me wel. Ze is natuurlijk een popster en geen actrice. Daarom volgde ze gedurende drie maanden lessen. Ik ging constant kijken hoe ze het deed. Een feit is dat ze als debutante een soort maagdelijkheid uitstraalt die goed bij de rol past. Trouwens, ze hoefde de film niet te dragen. Ze moest gewoon op de set komen en de show stelen.

Hoe heeft u het geweld in de film benaderd?

Ik heb zeker naar de films van Peckinpah gekeken. Om te zien wat ik zeker niet mocht doen. Ik wilde het fris houden. Dus zeker geen

slow motion

, want dat doet iedereen tegenwoordig. Na het filmen zag ik

Saving Private Ryan

. En die film maakte me bewust van de geluidseffecten gedurende de schietpartijen. Geen luide knallen, maar meer van die

zoef-klanken

. Na

Saving Private Ryan

kan je niet anders dan geweld anders voor te stellen. Die film heeft zeker het geluid in

Ride With The Devil

sterk beïnvloed. En mijn film zal zeker niet de enige zijn.

RIDE WITH THE DEVIL HH

Van Ang Lee met Tobey Maguire, Skeet Ulrich, Jewel e.a.

In 1861 is de Zuidelijke Confederatie in oorlog met de Noordelijke Unie. Twee jonge kerels uit Missouri, Jake (Maguire) en Jack (Ulrich), sluiten zich aan bij de Bushwhackers, zuidelijke milities gespecialiseerd in guerrilla-oorlogsvoering. Ze leren leven met het gevaar en het bloedvergieten...

Ang Lee heeft veel oog en gevoel voor rustige scènes die herinneringen oproepen aan de gedistingeerde praatscènes uit zijn vroegere films. Maar hij weet toch het oorlogsgeweld een zelden geziene rauwheid mee te geven. Het is dit contrast tussen actie en rust, plus het bijna onvoorspelbare verloop van het verhaal die van

Ride With The Devil

een van de interessantste zomerfilms maken.