Luhtvaartgigant EADS volgende week naar de beurs

De Europese luchtvaartgigant European Aeronautic Defense and Space Co. (EADS) heeft volgende week maandag een primeur met een gelijktijdige beursgang in drie landen - Duitsland, Frankrijk en Spanje.

AP

BR>Het gigantische bedrijf is actief in de ruimtevaart, de militaire luchtvaart en op het gebied van passagierstoestellen. De onderneming, dat de grootste Europese bedrijven bundelt, wordt de nummer drie in de wereld in de lucht- en ruimtevaartbranche.

EADS heeft ook een aandeel van 80 procent in Airbus, het Europese consortium dat er geen geheim van maakt het Amerikaanse Boeing naar de kroon te willen steken met de te bouwen A3XX super jumbo. Met de verkoop van 144,8 miljoen aandelen hoopt EADS volgende week maandag 3,5 miljard euro op te halen aan de beurzen van Frankfurt, Parijs en Madrid.

Dinsdagmorgen wordt de uitgiftekoers bepaald. Volgens analisten moet worden gerekend op een bedrag van tussen de 21 en de 27 euro per aandeel. Beursexperts zeggen dat institutionele beleggers het aandeel moeten hebben, maar zij waarschuwen ook voor de risico's omdat het lang niet zeker is dat EADS een succes wordt.

"Er zijn veel zorgen over de gemeenschappelijke managementstructuur en de hoge kosten die gemaakt zijn voor de A3XX", zei Will Mackie van het aandelenhuis Warburg Dillon Read.

EADS is het product van de fusie tussen het Franse Aerospatiale Matra, het Duitse DaimlerChrysler Aerospace (Dasa) en Construcciones Aeronauticas uit Spanje. Terwijl de bedrijven als aandeelhouders van Airbus meer dan 30 jaar hebben samengewerkt, is de onderlinge verhouding verre van saamhorig. Onderlinge strijd, politieke beslissingen, culturele verschillen, en een enorme bureaucratie zorgden vaak voor spanningen.

Alhoewel het nieuwe bedrijf een gestroomlijnder management kent, maken analisten zich zorgen over de plannen voor een gezamenlijk hoofdkwartier in Muenchen en Parijs, twee directeuren - een Duitse en een Franse - en een clausule waarmee de Franse regering het recht krijgt leden van de raad van bestuur te benoemen.

De grootste uitdaging ligt in het omvangrijkste luchtvaartproject ooit: de bouw van de 555 zitplaatsen tellende dubbeldekker A3XX, die volgens de eerste berekeningen 12 miljard dollar zal kosten. Analisten menen dat onduidelijk is of er wel voldoende vraag is naar een dergelijk mammoettoestel.

Nu in het nieuws