Tenminste één soort gammaflits heeft met supernova te maken

Dankzij nieuwe foto's van de Hubble Ruimtetelescoop (HST) hebben astronomen een verband kunnen leggen tussen minstens één type gammaflits en een supernova, zo heeft een goede ruimtevaartbron gemeld. Beide zijn zeldzaam. Gammaflitsen of gamma-uitbarstingen behoren tot de meest energierijke verschijnselen in de kosmos, doch veel is er nog niet over geweten. In september legden wetenschappers via een publicatie in het vakblad Nature een band tussen een waargenomen gammaflits en een supernova, een ontploffende ster. Deense onderzoekers melden nu op hun beurt dat de in april '98 geobserveerde gammaflits GRB 980425, in sterrenstelsel ESO 184-GB2, direkt verband lijkt te houden met supernova SN 1998bw, die 24 uur later in hetzelfde sterrenstelsel werd geobserveerd.

Belga

BR>Twee weken geleden onthulde een camera op de Hubble dat beide gelokaliseerd zijn in een actief gebied van heet gas in één van de spiralen van het sterrenstelsel, waar sterren ontstaan. Op de exacte locatie van de gammaflits zag de HST een compact emissiegebied dat volgens astronomen waarschijnlijk gedeeltelijk het uitdovend licht van een supernova is. Die supernova zou van het zeldzame type 1c zijn. Dit zijn massieve sterren (tot veertig keer de massa van onze Zon) die slechts een paar miljoen jaar leven en dan exploderen. Het zeldzame aan de bewuste gammaflits is dat hij duizend tot een miljoen keer zwakker was dan een doorsnee uitbarsting. "In onze ogen hebben wij een stevig bewijs dat tenminste sommige gammaflitsen ontstaan in gebieden waar sterren worden geboren", zegt Johan Fynbo van de universiteit van Kopenhagen. "Dit heeft zeer interessante kosmologische implicaties. Gammaflitsen zijn zo krachtig dat zij kunnen dienen als rechtstreekse indicatoren van stervorming aan het andere einde van de kosmos".

Nu in het nieuws