Opel Belgium stuurt nog eens 300 man met brugpensioen

Dit jaar gaan nog eens 300 man van Opel Belgium met brugpensioen. Het totale personeelsbestand van de autoconstructeur zal daardoor verder dalen tot nog hooguit 6.700 mensen. Drie jaar na het begin van de herstructurering is Opel Belgium daarmee flink ontvet. Tien jaar geleden stelde het bedrijf nog meer dan 10.000 man tewerk. "We hebben nu een heel soepele fabriek", zegt afgevaardigd-bestuurder Eddy Geysen. "We maken auto's tegen 50% van de kostprijs van enkele jaren terug."

Marc Balduyck

BR>De herstructurering van Opel Belgium heeft flink wat inzet gekost. Nogal wat zure oprispingen ook. Verscheidene honderden mensen dienden met brugpensioen te gaan. De gouden handdruk en de vrij uitzonderlijke sociale begeleidingsmaatregelen maakten veel goed. De meeste werknemers gingen spontaan in op het aanbod van het bedrijf.

Sinds kort is de nieuwe dynamiek van Opel Belgium ook merkbaar in de financiële resultaten. In 1997 was er nog een pijnlijk verlies van 1,5 miljard frank. In 1998 was er al 1,5 miljard nettowinst. Verleden jaar was er eveneens winst: 1,3 miljard frank op een omzet van 57,6 miljard frank. Toch een daling van de winst en een slechts vrij beperkte stijging van de omzet? Eddy Geysen: "Dit heeft veel te maken met de enorme druk op de verkoopprijzen voor auto's. De commerciële marges zijn dun geworden. De concurrentie is gewoon moordend. Wat uiteraard voor een groot stuk verklaard wordt door de overcapaciteit in de Europese autosector."

Gazet van Antwerpen: De Astra doet het ondertussen uitstekend? Opel Belgium heeft daarmee zijn uitdaging gewonnen. Het commerciële succes van de Astra zou bepalend zijn voor de toekomst van de fabriek, werd destijds gesteld?

Eddy Geysen, afgevaardigd-bestuurder:

Klopt. De Astra verkoopt fantastisch. In België zijn we de absolute nummer één. Maar ook in Duitsland is het een commercieel succesnummer. 25% van onze 322.000 wagens gingen daarom verleden jaar over de Duitse grens.

Ondertussen draait Opel Belgium maar op één model meer. De Vectra die destijds verdween komt niet terug. Is dat naar de toekomst toe geen gevaarlijke strategie?

De beslissing die genomen werd binnen GM Europe is fundamenteel bepaald door het succes van de Astra. Ons hoofdkwartier wil de bouw van de Astra onverminderd verder zetten. Het model kan beslist nog twee tot drie jaar mee. Bovendien is uitdrukkelijk gegarandeerd dat alle investeringen voor een tweede model in Antwerpen onverminderd verdergezet worden. Er is dus geen sprake van gevaar.

Nog enkele jaren Astra's dus. Maar hoe kan Opel Belgium in de toekomst zijn rentabiliteit nog verder verbeteren?

Wij zitten thans op zowat 80% van de objectieven die we destijds bij de herstructurering vooropzetten. We zien nog heel wat technologische mogelijkheden in de kwaliteitsverbetering met ons Andon-systeem en in de verdere uitbouw van de gestandaardiseerde functies. Daar zijn we nog niet aan het einde.

Wordt die bijkomende 20% rendementsverbetering soms ook gerealiseerd met extra afvloeiingen?

Bepaald niet. We zitten op het vlak van tewerkstelling met een optimum dat we alleen nog beter uitbalanceren kunnen. Ondertussen is onze nieuwe dochterondernming GMASB (

General Motors Automotive Service Belgium

) operationeel. Onder die hoed werken nu al zo'n 1.000 mensen die verleden jaar samen een omzet van 1,6 miljard bijeenwerkten.

Lonen

Van de kant van de vakbonden hoor je nu voor het eerst weer over loonsstijgingen spreken. De discussie wordt straks opengebroken?

Onze CAO loopt hier nog tot 2002. We zijn daar dus nog niet aan toe. Anderzijds durf ik de hoop uitspreken dat ook onze mensen de inspanningen uit het verleden niet zouden in gevaar brengen. We mogen in de euforie van de economische heropleving onze eigen realisaties niet schaden. Wij hebben de loonkosten in het verleden strikt onder controle gehouden. Ik verwacht van de nieuwe regering enige steun in die richting. Vergeet niet dat wij als Belgische bedrijven erg kwetsbaar blijven. Spanje bv. draait op 65% van onze loonkosten, Portugal op 33% en Polen zelfs op 20%.

Toch mogen de resultaten van de herstructurering gezien worden?

Beslist, we krijgen hier flink wat internationale bezoekers uit de groep over de vloer die in onze GM-academy leren hoe wij de omschakeling gerealiseerd hebben. De 10-urenshift ombouwen naar 8-urenshift bv. De opleiding en de training in de nieuwe werkomgeving. Dat zijn allemaal geen evidenties. We mogen d'r trots op zijn. Onze productiviteit is flink verbeterd. We maken nu auto's tegen nauwelijks 50% van onze vroegere kostprijs.

Nu in het nieuws