Weg met die computer, daar komen de surfmachines

Print
"Zelfs al hebben de fabrikanten de gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel, toch vindt de doorsnee klant zijn personal computer nog veel te ingewikkeld. Daarom is de zoektocht naar eenvoud de nieuwe trend. Die vertaalt zich in de ontwikkeling van surfmachines." Dat zegt Vincent Sennesael van het toonaangevende Vlaamse maandblad Computer Magazine. Surfmachines? "Het zijn supersimpele computers met een minimale opstarttijd. Je krijgt op je scherm, een soort van kiosk, ook slechts een beperkt aantal mogelijkheden en kiest bijvoorbeeld uit 'surfen op het net', 'e-mails versturen' of 'thuisbankieren'. Dat volstaat voor de meesten, want de ervaring leert ons dat vele mensen hun pc tegenwoordig niet voor meer aanwenden. Eén klik op een van die drie icoontjes en je bent bezig met wat je wil doen, zonder dat veelvoud aan randprogramma's. Perfect voor de doorsnee gebruiker."
BR>"Bovendien kun je als leek-die-er-denkt-iets-van-af-te-weten (en graag prutst) niet meer in de bestanden gaan rommelen en op die manier mogelijk onherstelbaar onheil veroorzaken. De files zijn goed afgeschermd. Daarmee worden meteen eventuele herstelkosten vermeden. Óók een voordeel." De kloof tussen de zogenaamde techneuten en de gewone pc-gebruiker zou daardoor dus een beetje worden gedicht. Maar er stelt zich wel een ander probleem. De leuze 'iedereen op het net' zou betekenen dat je gedrag constant in de gaten kan worden gehouden. En dan is er sprake van het Big-Brothersyndroom (naar het gelijknamige tv-programma: enkele mensen laten zich gewillig opsluiten en iedereen die dat wil kan hun bewegingen volgen). "In die controle kan men zeer ver gaan", zegt Chris Vleugels van eMailMasters, een firma die bedrijven adviseert en begeleidt bij het invoeren van e-mail in de organisatie. "Na verspreiding kun je perfect achterhalen wanneer wie een bepaald bericht ontvangen en geopend heeft."
En wat is daar op tegen? "Wij vinden dat, net zoals professor Blanpain overigens, een schending van de privé-sfeer. Ik vergelijk het graag met teletekst op tv: niemand kan nagaan op welk moment jij dat raadpleegt. Veel beter." Zijn er al concrete voorbeelden van mensen tegen wie het persoonlijke surf- of e-mailgedrag daadwerkelijk werd gebruikt, of liever misbruikt? "Daarop moet ik u het antwoord schuldig blijven. Maar internet is wel koren op de molen voor reclamefirma's. Het ongelooflijke marketinginstrument stelt hen in staat om boodschappen langs elektronische weg te verspreiden. En ik weet niet of iedereen daar even happy mee is."

.

Nu in het nieuws