Wetenschappelijk akkoord over olijfolie

Print
Wil je lang en gezond leven, eet dan zoals de Grieken dat al duizenden jaren doen. Vijftig vooraanstaande dokters en voedingsdeskundigen uit Europa en de VS hebben een wetenschappelijk document ondertekend waarin zij het aloude mediterrane dieet, met nadruk op verse groenten en olijfolie, onderschrijven als zeer goed voor een levenslange gezondheid. Het document zal dienen als richtlijn voor gezondheidsspecialisten en het grote publiek. In de jaren zestig werd het belang van de traditionele eetcultuur van streken rond de Middellandse Zee voor het eerst wetenschappelijk aangetoond.
BR>Wat is het mediterrane dieet?
- zeer veel plantaardig voedsel: groenten, brood, aardappelen, pasta, bonen, peulvruchten, noten
- primaire vetbron is olijfolie
- veel fruit als dessert en tussendoortjes
- enkele malen per week zoetigheid met nadruk op honing
- matig tot weinig kaas en yoghurt
- matig tot weinig vis en kip
- maximum vier eieren per week
- weinig rood vlees
- matig tot weinig wijn, vooral tijdens de maaltijden
Wat is kenmerkend aan het mediterrane dieet?
Het mediterrane dieet is arm aan verzadigde vetzuren en bevat een hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, en dat is gezond. Essentiële vetzuren zijn erg belangrijk voor het lichaam. Ze worden enkel door voeding aangebracht. Er bestaan verzadigde (in vaste vorm) vetzuren en onverzadigde (vloeibaar). De onverzadigde kan je onderverdelen in de enkelvoudig onverzadigde (zoals olijfolie) en de meervoudig onverzadigde vetzuren. In de meervoudig onverzadigde vetzuren onderscheid je de omega-6 vetzuren (zoals in maïs-, zonnebloem- of sojaolie) en omega-3 vetzuren (zoals in zalm, tonijn, paling en haring). Teveel omega-6 vetzuren zijn niet gezond, net zoals te weinig omega-3 vetzuren.
Waar komt het mediterrane dieet vandaan?
Het mediterrane dieet is een eetgewoonte die dateert van lang voor Christus en die nog steeds bestaat. De eetgeweeonte komt vooral voor in Griekenland, in het bijzonder in Kreta, maar ook in het zuiden van Italië. In de jaren zestig werd het belang van deze specifieke eetcultuur voor het eerst aangetoond in een grote wetenschappelijke studie. Hierin werd gemeld dat de mannen uit het Middellandse-Zeegebied de hoogste levensverwachting ter wereld hadden. Vergeleken met de Amerikanen was de kankersterfte in dit gebied slechts de helft. Bovendien hadden de Grieken 21 keer minder kans om te sterven aan een ziekte van de kransslagader dan in de rest van de wereld.
Waartegen biedt het mediterrane dieet bescherming?
* Tegen hart- en vaatziektes:
- Verbetert het vetprofiel in het bloed: verlaagt LDL-cholesterol of 'slechte' cholesterol, maar houdt de HDL-cholesterol ('goede') in stand.
- Stabiliseert de hartslag.
- Houdt de normale bloeddruk in stand.
- Vermindert het risico op aderverkalking of aantasting van de kransslagader.
* Tegen darmkanker:
- Enkelvoudig onverzadigde vetzuren (olijfolie) en omega-3 vetzuren ( visolie) verminderen de kans op darmkanker.
- Antioxidanten zoals vitamine E en C, carotenoïden en polyfenolverbindingen die je onder meer in groenten, fruit, noten en peulvruchten aantreft, spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van kanker.
* Tegen zwaarlijvigheid en suikerziekte:
- Hoewel het mediterrane dieet niet vetarm is, draagt het bij tot het voorkomen van zwaarlijvigheid en suikerziekte.
- Enkelvoudig onverzadigde vetzuren zoals in olijfolie verbeteren het glucosegehalte in het bloed. Wanneer de glucosespiegel niet in orde is, kan dit leiden tot zwaarlijvigheid en suikerziekte.
* Tegen verzwakking van het immuunsysteem:
- Het eten van groenten en fruit, het opnemen van de gezonde omega-3 vetzuren is belangrijk om de weerstand van het lichaam te versterken.
* Tegen geestelijk slecht gevoel:
- Uiteraard kan een gezond en evenwichtig dieet zoals dat van de Grieken je geheugen, gevoelens en weerstand tegen stress vergroten.
De Griekse dokter Artemis Simopoulos schreef het boek Het Omega Plan, waarin het heilzame mediterrane dieet van naaldje tot draadje wordt uiteengezet. Uitgegeven bij Tirion, Bosch&Keuning.

.

Nu in het nieuws