Auteur Peter Verhelst over zijn 'Aars!' in Militair Hospitaal

In 1994 gaf Peter Verhelst een eerste versie van

Aars!

aan Luk Perceval. Zes jaar en zevendertig versies later is deze hertaling van de

Oresteia

, een Griekse tragediecyclus, een voorstelling geworden. "Luk Perceval heeft het onmogelijke geprobeerd", zegt schrijver Peter Verhelst, die met zijn boek

Tongkat

de Gouden Uil won.

Peter Haex

BR>De toeschouwers op het Holland Festival reageerden lichtjes verdwaasd op

Aars!

. Twee uur hadden ze zitten kijken naar een exuberant familiedrama met weinig tekst, maar met des te meer lijfelijkheid en een dreigend geluidsdecor. "Luk Perceval en ik hebben de tekst samen geschreven, maar Luk heeft geen letter op papier gezet. Dat is mijn job. Ik leverde een versie af. Luk gaf commentaar en selecteerde. Daarna maakte ik nieuwe teksten", vertelt Peter Verhelst, die al voor Het Zuidelijk Toneel schreef en nog voor Toneelgroep Amsterdam en De Roovers aan de slag gaat.

Aars!

is een familiedrama rond Agamemnoon, Klytaimnestra en Orestes, maar zonder traditionele psychologische invulling, scenische opbouw of dialogen. "Ik las in sommige recensies dat het een Freudiaans drama was. Daar heeft het niets mee te maken. Het is een voorstelling die vertrekt vanuit het archetypische, het Jungiaanse, vanuit de diepste driften van een gezin. Als er goed gespeeld wordt, is de intimiteit tussen mensen zichtbaar. Daarom heb ik ook ontzettend veel respect voor de acteurs. Zij tonen zich bloter dan bloot", zegt Peter Verhelst.

Kapot

Omdat Peter in zijn tekst alle theaterconventies liet varen, moest er ook een andere spelstijl worden ontwikkeld. "

Aars!

heeft iets van een voorstelling van Fabre. En ik kan je verzekeren dat de acteurs ook echt kapot zitten na de opvoering. Het is mooi om spelers tegen de grenzen van hun lichaam te zien botsen, maar er is meer. Luk is geïnteresseerd in het extatische, het dionysische, het exuberante. En dat gevoel krijg je ook van deze voorstelling", zegt Peter. Het publiek reageerde mak op de première in Amsterdam. "Met microfoons in water spelen geeft problemen. De combinatie van tekst en muziek is niet evident voor toeschouwers. Ook de acteurs hebben het niet gemakkelijk.

Aars!

is eigenlijk een onmogelijke voorstelling en tijdens de première zat niet alles in evenwicht. Toch is de productie ook juichend onthaald en er komt vrijwel zeker een Duitse versie. De mensen van de Schaubühne van Berlijn waren kapot van de voorstelling. En ik denk dat het stuk in het Militair Hospitaal veel beter tot zijn recht zal komen dan in de Westergasfabrieken. Je moet nog eens komen kijken", besluit Peter.

Het Toneelhuis brengt Aars! met Diane Belmans, Eaves Dropper, Stefan Perceval, Katrien Meganck en Wim Opbrouck in een regie van Luk Perceval, tot 29 juni, telkens om 20u in het Militair Hospitaal, Antwerpen. Info: 03.224.88.44.

Nu in het nieuws