Corporate Express verkoopt kantoorartikelen aan grote bedrijven

Corporate Express, de grootste verkoper van kantoorartikelen aan bedrijven in de wereld, wordt ook in ons land actief. Vanuit Kontich gaat deze dochter van de Nederlandse Buhrmann-groep de Belgische markt bewerken. Het opzet is zoveel mogelijk producten langs elektronische weg aan de man te brengen. In de Verenigde Staten verkoopt Corporate Express al 40% van zijn producten op die manier, in Europa 20%.

Koen Lambrecht

BR>Particulieren zijn er nog niet zo happig op om op het internet spullen te kopen. Zij vrezen vooral dat hun bestelling niet (goed) zal worden uitgevoerd of dat er problemen rijzen met de betaling. "De e-commerce met consumenten zal waarschijnlijk relatief klein blijven. Zeker in een land als België", zegt Guido Goddé, algemeen directeur van Corporate Express België. "Wij zitten nogal vastgekluisterd aan onze kerktoren en hechten ook heel veel belang aan direct contact."

Heel anders liggen de zaken voor bedrijven, de zogenaamde B2B (

business to business

, handel tussen bedrijven). Zij maken steeds meer gebruik van de mogelijkheden om via het internet handel te drijven.

E-commerce

blijkt efficiënt en goedkoop te zijn.

Nu zijn kantoorartikelen prima geschikt om op die manier te worden verhandeld. "Het zijn C-producten: producten die niet bedrijfskritisch zijn", zegt Goddé. Daarmee bedoelt hij dat ze niet onmisbaar zijn om te kunnen produceren. "Bovendien zijn de artikelen gekend en hebben zij een lage waarde."

Kortom een bedrijf heeft wel stapels kopieerpapier, zwarte nietjesmachines en enkele duizenden paperclips nodig, maar steekt daar liefst niet te veel tijd, moeite en geld in. Die dingen moeten er gewoon zijn. Een specialist die daarvoor zorgt, wordt daarom met open armen ontvangen.

Versnipperd

Het is precies die markt die Corporate Express gaat bewerken. De Belgische markt voor kantoorartikelen is vrij versnipperd, weet Goddé. Er zijn heel wat concurrenten actief, wat de prijzen drukt. Bovendien is de markt verzadigd. Er zit jaarlijks amper een kleine 4 procent groei in. Enkel bij de megabedrijven en de kleine ondernemingen neemt het verbruik nog toe.

Corporate Express gaat zich in de eerste plaats richten op de multinationals. Vaak gaat het om internationale bedrijven die in andere Europese landen al klant waren, maar nog niet in België. Bij een elektronische bestelling die voor 15 uur is geplaatst, worden zij de dag erop al beleverd. Voor papierwaren gebeurt dat vanuit het distributiecentrum van Epacar (een andere Buhrman-dochter) in Kontich, voor andere kantoorartikelen vanuit Zwolle.

"Wij verkopen enkel kwaliteitsproducten", geeft Goddé nog mee. "Ook ons eigen merk Classic kleeft enkel op A-producten." Of bedrijven zo'n huismerk wel willen? "Zeker, want zo is er een grotere eenvormigheid over alle vestigingen heen, wat de saamhorigheid versterkt. En het prijsvoordeel is aanzienlijk."