PenO kandidaat om Deurganckdok uit te baten

Print
Een consortium van PenO Ports, PenO Nedlloyd en Duisport heeft zich vrijdag in Antwerpen aangemeld als kandidaat-exploitant voor het Deurganckdok in Doel. De groep wordt daarmee een belangrijke concurrent voor de Antwerpse Hessenatie en Noord Natie, die samen ook een exploitatievoorstel hebben ingediend.
BR>"Wij bieden een uitzonderlijke combinatie van internationale en plaatselijke vakkennis, financiële draagkracht en relaties met de belangrijkste rederijen van de wereld." Voor Roger Roels, managing director van PenO Ports in België, is dat hét argument om voor PenO te kiezen als exploitant van het Deurganckdok. Antwerpen zou dan een belangrijke toegangspoort worden in het internationale containernetwerk van PenO. Het bedrijf is al aanwezig in de haven van Antwerpen en vervoert per jaar zo'n 105.000 containers via Antwerpen. "Maar indien ons aanbod wordt aanvaard, garanderen wij een toename van minstens 125.000 teu bovenop onze huidige activiteiten", belooft Leo Berndsen, voorzitter van Royal Nedlloyd en ondervoorzitter van Pen0 Nedlloyd (een joint venture tussen PenO en Royal Nedlloyd of Holland, uitgegroeid tot de derde grootste rederij ter wereld voor containertransport).

Milieubewust


PenO Ports, dat 15.000 werknemers telt en in zestien landen havendiensten verzorgt, wil de nieuwe terminal uitrusten met de meest geavanceerde verwerkingsinstallaties voor containers. "Wij werken sterk milieubewust. Daarom willen wij een maximale activiteit ontwikkelen op een zo klein mogelijke oppervlakte", zegt Lord Sterling of Plaistow, algemeen voorzitter van PenO. Hij voegt daar twee andere sterke punten aan toe: grensoverschrijdende politieke steun voor de uitdieping van de Schelde (een belangrijke zorg in Antwerpse havenkringen) en voor de opening van de zogenaamde Ijzeren Rijn, de spoorwegverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Die Ijzeren Rijn is ook voor PenO Ports belangrijk als verbindingsweg, want de groep participeert in Duisport, de haven van Duisburg, het industriecentrum van Nordrhein-Westfalen. Daar wordt een nieuwe intermodale containerterminal aangelegd voor het snelle transport via het spoor en de binnenwateren tussen Duitsland en de zeehavens. Duisport kan voor Antwerpen ook de deur zijn naar Oost-Europa, suggereert havendirecteur Erich Staake.
Het consortium raamt het totale surplus aan volume voor de haven van Antwerpen, als voor PenO wordt gekozen, op 350.000 containers per jaar.
Nu in het nieuws