Interbrew neemt Britse Bass over

Print
De Belgische biergroep Interbrew neemt het Britse Bass over. De Belgen leggen er 150 miljard frank voor op tafel. Interbrew wordt daardoor de tweede grootste brouwerijgroep ter wereld. Het laat zijn eeuwige rivaal, het Nederlandse Heineken achter zich.
BR> Interbrew laat zich de laatste weken sterk opmerken. Eerder deze maand deed het al een overnamebod op het eveneens Britse Whitbread. Nu komt daar nog eens Bass bij. Indien beide operaties door de Europese autoriteiten goedgekeurd worden, zal Interbrew meteen een aandeel van 32% hebben in de Britse biermarkt. Tot de overgenomen merknamen behoren Bass, Carling, Tennent's, Worthington en Caffrey's. In Tsjechië zal de Belgische groep via Bass 13% van de markt in handen hebben en daardoor met de merknaam Staropramen de lokale nummer twee worden.
Bass was verleden jaar goed voor een omzet van 1,8 miljard pond, zo'n 117 miljard frank. De groep telt zes brouwerijen in het Verenigd Koninkrijk en ook nog eens drie in Tsjechië. De Groep Bass wil zich in de toekomst exclusief bezig houden met zijn hotelketen.
Interbrew heeft grote plannen met Bass en Whitbread. Beide concerns zullen ingeschakeld worden in de internationale strategie van de groep. Daardoor zullen een aantal synergiën ontstaan die tot 90 miljoen pond op jaarbasis kunnen opleveren. De exportproducten van Bass en Whitbread zullen mee opgenomen worden in het internationale productaanbod van Interbrew. Bass heeft tevens een joint venture met het Nederlandse Grolsch.
Hugo Powell, de topman van Interbrew was erg enthousiast over de nieuwe operatie. Na de mislukking met het Franse Kronenbourg ziet hij de deal als "een perfecte zet om van Interbrew een leider in de internationale wererldbiermarkt te maken."

Familie


Interbrew is nog altijd een familiebedrijf dat onlangs wel intenties liet blijken om eventueel naar de beurs te gaan. Het concern stelt meer dan 34.000 mensen tewerk en richt zich in zijn strategie vooral op de zogenaamde lokale merken. Bieren als Stella Artois, Hoegaarden, Leffe en Labatt Blue worden nu al verkocht in meer dan 110 verschillende landen.

MEEST RECENT