"Wij kennen de geheimen van televisie"

Print
Joop van den Ende (58) stopt wegens ziekte definitief met zijn televisiewerk; zijn nationale en internationale theateractiviteiten blijft hij voorlopig nog regelen. Niemand had sinds de jaren zeventig zoveel invloed op het medium als hij. Hij is de ontdekker van grootheden als André Van Duin, Henny Huisman en Ron Brandsteder. "Wij zijn groot geworden, omdat we de geheimen van het vak kennen", zegt hij over de groei van zijn bedrijf dat momenteel vijfduizend werknemers telt. "Wat ik geprobeerd heb, is het openbreken van het gesloten circuit van de publieke omroep", blikt van den Ende terug. "Ik wilde niet het bestel veranderen, maar de mensen die daar werkten: de gezichten, de presentatoren en de uitstraling, maar vooral ook de productie-afdelingen. Je kwam er als buitenstaander niet binnen, het waren families en als je er zat, werkte je er voor dertig jaar."
BR>Samen met Ted de Braak deed Joop schnabbels in het land. Hij huurde sporthallen af voor optredens. "Eindeloze uren was ik bezig om dingen en mensen bij elkaar te brengen. Ik wilde erbij horen. Ik wilde bij de televisie, maar het lukte niet. Ik heb overal gesolliciteerd, maar het ging gewoon niet." Uiteindelijk kreeg hij de mogelijkheid om voor de KRO iets te doen. "Ik zat met één voet binnen en trachtte via het theater waar ik werkte meer invloed te krijgen. Ik kende een heleboel acteurs persoonlijk: Adèle Bloemendaal, Leen Jongewaard, Piet Römer en Willeke Alberti. En deze mensen tekenden contracten met mij voor het maken van tv-programma's. Dat was toen een unicum in de televisiewereld."

Commercieel


"Ik wilde met commerciële televisie beginnen", vervolgt Joop van den Ende. "Niet omdat ik zo nodig de leider van een station moest worden, maar omdat ik mijn ideeën over productie niet kon vertalen naar de publieke omroep. Ze hadden niet de concurrentie achter zich om beter te willen presteren. Had ik een hit met de Honeymoonquiz voor de TROS, en stelde ik voor twaalf afleveringen te maken, zeiden ze: maak er maar zes en zoek er een loterij bij om het programma te financieren. Op die manier werd ik wandelen gestuurd. Er was geen enkel contact met de markt." De producent richtte een eigen sterrenzender, TV10, op. Drie tot vier maanden spande hij zich in om zo'n driehonderd medewerkers enthousiast te houden, er was immers nog geen werk. "Ik maar onderhandelen en geloven wat ze me beloofden in Den Haag, maar het ging mis." Véronique, het latere RTL 4, kwam niet van de grond, totdat de sterren van Joop van den Ende werden ingeroepen.
De televisieloopbaan van van den Ende ontwikkelde zich tot de productie van drieduizend programma's wereldwijd en een omzet van 18 miljard frank per jaar. "We staan op het punt een nog veel grotere stap te maken, naar een omzet van 60 miljard frank. En dat hebben we toch te danken aan ons vakmanschap. Als je een goed programma wil maken, moet je de geheimen van het vak kennen. Dat is net zo ingewikkeld of leuk als Shakespeare regisseren. Het zijn andere werelden, maar er komt dezelfde soort vakmanschap, gedrevenheid en passie bij kijken. Hoe eenvoudig een grapje van André van Duin ook is, er moet een visie achter zitten."
TV-Show op reis rond het afscheid van Joop van den Ende als televisieproducent, 21.37u, Nl 2.

.

Nu in het nieuws