Supporterstrein stopt desnoods in weiland

Geen van de rederijen die vanuit Oostende naar Engeland varen, is van plan om extra veerboten in te zetten voor EURO 2000. De NMBS belooft de supporters - voorwaardelijk - een snelle terugreis.

Désirée De Poot

BR>"Bij de rederijen hebben ze veel liever dat de supporters op het vasteland ontnuchteren", lacht een reisagente als we vragen naar een extra ferry om met Engelse supporters na de match terug naar huis te keren. De ferry's voeren vroeger niet 's nachts en zullen dat in juni en juli dus ook niet doen.

De treinen houden er een ander schema op na. "We zorgen ervoor dat er, na de wedstrijden, telkens voldoende treinen zijn", belooft de NMBS. Lang lanterfanten of feesten na de match is er niet bij. Want het laatste voertuig vertrekt ruim twee uur na de avondmatch.

Als die supporters dachten dat een feestroes een alibi is om het interieur van een trein te verbouwen, hebben ze het verkeerd voor. Op elke trein zijn drie speciale begeleiders aanwezig. Zij staan in contact met de ordediensten. "Maken supporters het echt te bont, dan wordt er overlegd wat er het beste kan worden gedaan", zegt NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. "Ofwel staan in het volgende station rijkswachters klaar om de herrieschoppers uit de trein te halen. Is hun gedrag echt te grof dan sluiten we niet uit dat een trein op de eerste de beste geschikte plaats stopt om de onruststokers te verwijderen. Ook al is dat aan een verlaten wegje bij een weiland."

Het openbaar vervoer blijft trouwens de meest aangewezen manier om zich tijdens EURO 2000 te verplaatsen. In Charleroi en in Brussel kunnen supporters bij het stadion uitstappen.

Nu in het nieuws