CNN blaast 20 kaarsjes uit

Donderdag is het precies twintig jaar geleden dat de Amerikaanse mediamagnaat Ted Turner in een geniale inval de televisiezender Cable News Network (CNN) oprichtte. Met de uitvinding van non-stop-nieuwsuitzendingen en liveverslaggeving uit oorlogsgebieden bracht CNN een omwenteling teweeg in de mediawereld.

Belga

BR>Turner bezat een regionaal televisienetwerk en was gepassioneerd door internationaal nieuws. Op 1 juni 1980 ging zijn avontuur in bescheiden studio's in Atlanta (Georgia) van start. CNN telde toen 200 werknemers. Twintig jaar later is het bedrijf - dankzij de magie van de satelliet - uitgegroeid tot een universele zender met 4.000 loontrekkenden, 37 bureaus verspreid over de hele wereld, een financiële zender (CNNfn) en twaalf internetsites in acht verschillende talen.

In het begin nam niemand de zender au sérieux. "Het idee dat je 24 uur op 24 via televisie nieuwsberichten kon krijgen, leek simpelweg belachelijk", herinnert Chris Cramer, voorzitter van CNN International, zich. Nu maakt in Atlanta een bezoek aan de CNN-studio's deel uit van de toeristische rondrit - net als een bezoek aan het geboortehuis van predikant Martin Luther King en de andere commerciële trots van de stad, het Coca Colamuseum.

In 1982 begon CNN voorzichtig te exporteren. Aan de basis van de uitvoer lag de Cubaanse leider Fidel Castro. "Castro was geïntrigeerd en wou ons graag ontmoeten", vertelt Eason Jordan, voorzitter van de internationale netwerken van CNN. Turner trok naar Havana. "Castro suggereerde dat CNN in de hele wereld zou uitzenden. Eigenlijk is het dus zijn idee", grapt Jordan.

In 1985 richtte Turner CNN International op. De bevestiging kwam vijf jaar later, met het begin van de tweede Golfoorlog. In de nacht van 16 op 17 januari 1991 waren miljoenen mensen, dankzij de live-uitzending van CNN, getuigen van de bombardering van Bagdad door de internationale gemeenschap. "De Golfoorlog was een ommekeer. CNN won toen werkelijk aan internationaal belang", aldus Jordan.

In totaal kunnen wereldwijd ongeveer 230 miljoen huisgezinnen CNN ontvangen. In de Verenigde Staten kijken slechts 300.000 van hen regelmatig naar de zender. Volgens het Nielsen-Instituut is dit het zwakke punt van het Turner-imperium. Maar dankzij de reclame blijft CNN het financieel erg goed doen. Vorig jaar bracht de zender op die manier 50 miljoen dollar (2,2 miljard frank) in 't laatje - op een totale omzet van 2 miljard dollar (88 miljard frank).

CNN is vooral op internationaal gebied een leidend figuur geworden, maar de toekomst blijft onzeker, ook al heeft de zender zich sinds 1996 toegespitst op regionalisatie en biedt hij doelgroepgerichte programma's per continent aan. "CNN krijgt meer en meer concurrentie", aldus media-expert David Klattel. "Iedereen kan de format kopiëren en er lokale informatie aan toevoegen. In de toekomst zullen de mensen deze service verkiezen", meent Klattel.

Nu in het nieuws