Ook drukken wordt straks e-business

E-business is overal. Steeds nadrukkelijker ook in de wereld van de drukkerijen. Drupa, de vijfjaarlijkse hoogmis van de Europese drukkers toont dat de opgang van de digitale druktechnologie niet meer te stoppen is. Xeikon, het Mortselse hightechbedrijf draagt die boodschap sterk uit. "Maar we laten ons niet opsluiten in de tegenstelling digitaal/offset", zegt afgevaardigd-bestuurder Fons Buts. De digitale druktechnologie is revolutionair nieuw. Ze schakelt de belichte film als traditionele link tussen de ingebrachte data en de drukpers helemaal uit. Daardoor kunnen variabele data ingebracht worden die de flexibiliteit in het drukken verhogen. Drukkerijen kunnen hun klanten nu

printing-on-demand

aanbieden, drukwerk op maat. Met gepersonaliseerde informatie rechtstreeks naar de lezer toe. Of hoe digitaal drukken hier de concrete band legt met e-business, de handel via het internationale internet.

Marc Balduyck

BR>Dit betekent echter niet dat de traditionele offset drukkerij ten dode opgeschreven is. In de afgelopen jaren werden vaak artificiële scheidingslijnen getrokken tussen digitaal drukken en traditionele offset systemen. "Dat is helemaal niet verantwoord", zegt Buts. "Offset drukkerijen zullen net zoals voorheen grote orders blijven uitvoeren. Van vele tienduizenden exemplaren tegelijk. Digitaal drukken viseert veeleer de markt van de kleine oplages. De gepersonaliseerde reisgids bv., de modecataloog... Overigens draaien er internationaal meer dan 500.000 drukkerijen op offset. Slechts een heel klein percentage daarvan heeft ook een digitale pers in huis. Wat niet wegneemt dat voor digitaal drukken een enorme groeimarkt bestaat."

Gazet van Antwerpen: Xeikon heeft het ondertussen niet makkelijk. De resultaten over het laatste kwartaal ontgoochelden.

Alfons Buts, afgevaardigd-bestuurder:

Dat heeft volgens ons alles met deze vakbeurs Drupa te maken. De klanten hebben afgewacht en willen zien wat de markt te bieden heeft. Daarom zijn ook wij hier zo sterk aanwezig. We hebben hier al onze machines geïnstalleerd. We proberen de klanten te overtuigen. De resultaten van Drupa zullen volgens mij in het derde en het vierde kwartaal zichtbaar worden.

Maar u bent niet meer alleen. Ook andere bedrijven hebben de markt van digitaal drukken ontdekt. Het Israëlische Indigo bv. staat hier ook?

Klopt, maar wij hebben een grote voorsprong op de concurrentie. Wij staan hier met onze machines terwijl Indigo de klanten alleen maar kan beloven dat er binnen een aantal maanden machines zullen worden verkocht. Wij tekenen hier concrete aankooporders.

Reuzen als Heidelberger gaan ook die markt op?

Heidelberger is de nummer één maar wij hebben een distributie-akkoord met hun grote concurrent, MAN Roland. Die verkopen onze machines onder hun naam. Bovendien investeren wij permanent 10% van onze omzet in de technologische perfectionering van onze lijnen. Meer dan 200 man engageren zich daar in Mortsel voor.

Barco

Zoekt Agfa-Gevaert toenadering tot Xeikon? Het bedrijf verhoogde zijn participatie?

Dat heeft te maken met de overname van hun afdeling Digital Printing Systems (DPS) door Xeikon. In de deal zit ook een aandelentransactie waardoor Agfa zijn participatie opvoert tot 25%. Volgens datzelfde akkoord mag Agfa tot één jaar na de operatie geen aandelen Xeikon bijkopen.

U werkt als Xeikon ook samen met Barco Graphics (Kortrijk). Zit daar een verdere toenadering in?

Wij betrekken van Barco onze databesturingssystemen. De samenwerking loopt in de gegeven omstandigheden uitstekend.

Xeikon verkoopt ook veel machines via de netwerken van Xerox, IBM, Nilpeter, Minolta e.a. Ontbreekt het U als producent daardoor niet aan profiel?

Wij voelen ons goed zo. Via die netwerken zijn wij in de hele wereld aanwezig. Wij exporteren nu liefst 95% van onze omzet. Hier op Drupa zijn wij overigens nadrukkelijk aanwezig. Wie de markt zorgvuldig analyseert kent ons onderhand al wel.

Nu in het nieuws