Lokerse firma Buysse wint 'oscar' voor bedrijfsbeheer

De firma Buysse uit de Spinnerslaan heeft de Hermesprijs gewonnen. Dat is zowat de oscar uit de bedrijfswereld. Buysse verricht industriële schilderwerken, en doet dat met spectaculair succes. De omzet van het bedrijf schiet pijlsnel de hoogte in.

Dirk Van Reusel

BR>Per provincie kent de vzw Kamers voor Ambachten en Neringen (KAN) een prijs toe voor succesvol bedrijfsbeleid. De laureaat uit Oost-Vlaanderen is Buysse. Het doorslaggevende argument is de onwaarschijnlijke omzetstijging, gecombineerd met aandacht voor het leefmilieu. Directeur Roger Buysse investeerde in een gigantische staalstraalmachine, waardoor de verwerkingscapaciteit steeg van tien ton per week naar twintig ton per dag.

Het bedrijf schildert de meest uiteenlopende metalen constructies. Dat gaat van meerpalen tot dertig meter lange dakconstructies. Elke doe-het-zelver weet dat het succes van schilderwerken ligt in de voorbereiding. Dat geldt ook voor industriële schilderwerken. Buysse nam een reusachtige machine in gebruik die metalen constructies staalstraalt vooraleer de verflagen aan te brengen. Dat leidt niet alleen tot een enorme omzetverhoging. De machine is zo uitgerust dat de stofuitstoot bijna nihil is.

"Ik ben een Nederlander en toen ik mij hier in 1976 kwam vestigen, was er in België bijna geen milieuwetgeving", weet Roger Buysse. "In Nederland bestond dat al wel, en ik hanteerde de Nederlandse normen. Daar pluk in nu de vruchten van, want ik heb een voorsprong van tien jaar op de concurrentie." Het eenmansbedrijf van toen telt inmiddels achttien werknemers en de omzet stijgt jaarlijks met twintig procent.

Hitte

Naast de staalstraalmachine, uniek voor West-Europa, heeft het bedrijf een tweede troef. "We gebruiken brandvertragende verf. Bij extreme hitte heeft die een schuimend effect en dat beschermt de staalstructuur", onthult bedrijfsleider Frank Cornet.

De uitreiking van de Hermesprijzen had woensdagavond plaats tijdens een gala-avond in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen. Het doel daarvan is dubbel. De vzw KAN wil het succesvol leiden van een bedrijf stimuleren en tegelijk de mediaspots op de KMO's richten in plaats van op de grote ondernemingen.

Voor de winnende bedrijven is de prijs in de eerste plaats een erkenning van het gevoerde beleid. Maar er hangt ook een som van tweehonderdduizend frank aan vast. "We zullen die als een extraatje aan het personeel geven, maar dat weten ze zelf nog niet. Het zijn uiteindelijk de arbeiders die ons succes bepalen, want zij leveren het kwaliteitswerk af", besluit Frank Cornet.

Nu in het nieuws