Israelische aanval op Belgische frisdrankmarkt

De Israelische groep Soda-Club Enterprises gaat de Belgische frisdrankenmarkt bewerken met een apparaat om thuis zelf sprankelende frisdrank aan te maken. Voorlopig gebeurt de aanval via de Nederlandse verkooporganisatie SodaStream Xpress in Breda. Op termijn wordt een vestiging in ons land niet uitgesloten. Binnen acht tot negen jaar wil SodaStream Xpress een dergelijk apparaat in één van de tien Belgische huisgezinnen hebben binnengebracht. Het apparaat om zelf thuis sodahoudende frisdrank aan te maken, zal (voorlopig) niet te koop zijn in bestaande winkels of warenhuizen. "Voor België is dit een primeur," zegt manager Ron Jacobs van SodaStream Xpress.

Dominiek Claes

BR>"Daarom is een demonstratie van de werking van het apparaat een absolute noodzaak." SodaStream wil daarom het apparaat lanceren via 'particuliere distributeurs', zeg maar personen die iets willen bijverdienen, op de wijze van Amway of Tupperware. Daarvoor wordt een callcenter (0800-76967) ingeschakeld. "Met dit verschil dat de tussenpersonen geen investeringen moeten doen in voorraden. Zij maken enkel de bestelbons op, waarna het apparaat thuis bij de klant wordt geleverd. De particuliere tussenpersoon krijgt daarop een commissie, alsook op de latere nabestellingen voor soda of siroop van dezelfde klant." In ons land wordt daarvoor een beroep gedaan op het 'multilevel marketingsysteem'.

Prik

Apparaten om eigenhandig sodahoudende frisdrank (met 'prik') aan te maken bestaan al langer in de horecasector. SodaStream wil het nu ook bij de particulieren in België aan de man/vrouw brengen. Het apparaat bestaat uit een navulbare sodacilinder en een literfles die met koud leidingwater wordt gevuld. De consument kan met het apparaat soda naar wens toevoegen aan het water. Daarna kan naar keuze één van de negen siroopsmaken (sinaas, lemon, appel, pompelmoes, duo-smaken,...) worden toegevoegd. Bij aanschaf kost het apparaat 3.499 frank, sodacilinder, twee literflessen en drie siropen inbegrepen.

De Belg is overigens een groot liefhebber van frisdranken. Met een jaarlijks verbruik van naar schatting 90 liter per hoofd en per jaar (alles samen 670 miljoen liter per jaar) scoort de Belg 20 liter hoger dan het Europese gemiddelde. De groep Soda-Club Enterprises van Peter Wiseburgh, waartoe ook de Nederlandse verkooporganisatie SodaStream Xpress behoort, haalt internationaal een omzet van 6,5 miljard frank in voornamelijk West-Europa, Israel en Zuid-Afrika. Ontwikkeling en productie van de apparaten vinden plaatsen in Israel. De belangrijkste Europese markt is Duitsland waar naar verluidt één gezin op tien over een dergelijk apparaat beschikt.

Nu in het nieuws