Hoe probeert MTV Nederlanders en Belgen voor zich te winnen?

Het is geen geheim dat heel wat jongeren tegenwoordig liever de knop op TMF draaien dan op MTV. De eens zo populaire muziekzender heeft begrepen dat een verder doorgedreven regionaliseringsbeleid noodzakelijk is, een MTV speciaal gericht op de Lage Landen. In Nederland is het proces al begonnen, België zal langer geduld moeten uitoefenen. Toen MTV in de Verenigde Staten begon uit te zenden, leek er een revolutie in televisieland plaats te vinden. Een zender die enkel muziek uitzond en qua beeldtaal bijzonder vernieuwend en experimenteel te werk ging. Europa volgde, enkele opsplitsingen eveneens. Zo zijn er specifieke MTV-afdelingen voor Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en Ierland en de Scandinavische landen.

Christof Rutten

BR>De eerste fase om te regionaliseren in Nederland is ondertussen begonnen, maar die ontwikkeling richt zich voorlopig enkel op adverteerders. Bij een tweede fase komen de programma's aan de beurt. "Maar er zijn nog geen definitieve beslissingen genomen", zegt Casper Keller van MTV-Benelux. "Ik kan je dus nog niet zeggen of we met Nederlandstalige vj's of met specifiek Nederlandse programma's gaan beginnen. MTV is bij uitstek een internationaal merk en dat is een aspect wat je niet zomaar uit handen geeft. In België ligt de situatie nog moeilijker, want dat bestaat in feite uit drie landen."

Casper Keller ontkent dat de regionalisering een reactie is op het succes van TMF.

"Toen meneer Ford zijn eerste Ford T op de markt bracht, creëerde hij na een tijd ook zijn eigen concurrentie. De regionalisering is een proces dat al jaren bezig is. Bovendien scoort TMF vooral bij een jonge doelgroep: jongeren van 13 tot 19 jaar, terwijl MTV sterk de positie handhaaft bij de oudere kijkers tussen 20 en 34 jaar. Zonder afbreuk te doen aan de eerste doelgroep, hebben we het dan over de

intellectuele

muziek: Oasis, Metallica, Lenny Kravitz... Niet dat je bij ons nooit een clip van Britney Spears of Spice Girls ziet, maar toch minder dan bij TMF. Er zijn nog meer verschillen: MTV poneert de vj's niet zo fel als sterren, zoals TMF dat doet."

Nu in het nieuws