Beleefd blijven

Als je geeuwt, dan hou je je hand voor je mond, voor het eten was je even je handen, je staart nooit naar de mensen... Het zijn maar enkele voorbeelden van ongeschreven beleefdheidsregels die toch iedereen kent en onder de knie heeft. De beleefdheidsregels van het internet zijn heel wat minder ingeburgerd. Toch bestaan er ook binnen de internet-gemeenschap een aantal stilzwijgende afspraken over het gebruik en misbruik van het internet: de netiquette. Wij geven je een kort overzicht van de do's en don'ts op het wereldwijde web.

BR>

Basisregels

Een aantal beleefdheidsregels die in het dagdagelijkse leven gelden, kunnen ook op het wereldwijde web geen kwaad. Beleefdheid en vriendelijkheid worden ook op het internet geäpprecieerd.

Blijf kalm:

Het is altijd goed om kalm te blijven, ook als anderen dat niet zijn. Zeker in chatrooms en op discussieforums, waar het er soms verhit aan toe kan gaan, is het een gulden regel.

Wees vriendelijk:

Vriendelijk zijn kost weinig moeite en mensen zijn sneller geneigd om een handje toe te steken als je het op een vriendelijke manier vraagt.

Heb geduld:

Er zitten heel wat behulpzame mensen op het wereldwijde web, maar die mensen zijn soms ook drukbezet. Maak je dan ook niet kwaad als je niet dadelijk antwoord krijgt.

Geef iets terug:

Een kort bedankje voor iemands hulp wordt altijd gewaardeerd. Help zelf ook iemand anders als je kan.

E-mail

Iedereen weet wel hoe een deftige brief te schrijven, maar voor e-mail zijn de regels heel wat minder duidelijk. Waar moet je zeker op letten bij het e-mailen?

Zwart op wit:

Houd in gedachten dat elk mailtje zwart op wit staat. Dat betekent dat het door anderen gelezen kan worden en eventueel zelfs doorgestuurd kan worden.

Eerst nadenken:

Wacht altijd even voor je een emotioneel geladen mail verstuurt. Als je even de tijd neemt om na te denken, hoef je achteraf misschien geen spijt te hebben dat je je gevoelens van het moment zo expliciet aan de wereld heb toevertrouwd.

Niet te informeel:

E-mail mag dan een informeel medium zijn, in sommige gevallen houd je je toch best aan de regels die je ook in een gewone brief zou toepassen.

Geen kettingmails:

Er is niet zo irritant als in één week tijd een aantal keer hetzelfde mailtje in je postbus te vinden. Doe dan ook niet mee aan oproepjes als 'stuur dit mailtje naar X andere personen'.

Geen nepberichten:

Voor je een zogenaamde viruswaarschuwing of een 'word snel rijk'-mail doorstuurt, check je best even of het niet gaat om een nepbericht dat al ettelijke duizenden keren in ieders postbus is terecht gekomen.

Niet afmailen:

Een afspraak maken per e-mail kan, een afspraak afzeggen doe je nog altijd per telefoon. Je weet immers niet wanneer de ontvanger zijn e-mail leest.

Korte 'handtekening':

Veel mensen hebben een digitale handtekening onder hun e-mail staan. Houd die handtekeningen zo kort mogelijk.

Chat

Heel wat chatboxen en praatkanalen hebben een eigen huisreglement dat je meestal ook wel ergens kan nalezen. Maar een aantal regels gelden overal. Altijd handig als je ze al kent.

Geen hoofdletters:

Schrijf nooit alles in hoofdletters, want in een chatbox staat dat gelijk aan roepen. Het wordt niet geäpprecieerd en het brandmerkt je meteen als beginner.

Gebruik afkortingen:

Leer veel gebruikte afkortingen als IMHO (In My honest opinion), BTW (By The Way), WB (Welcome Back), ROTFL (Roll On The Floor Laughing) kennen en gebruik ze ook. Het laat conversaties sneller verlopen.

Leer de emoticons:

Onthoud dat een boodschap gemakkelijk verkeerd begrepen kan worden. Emoticons - de lachende gezichtjes die je zo vaak tegenkomt - kunnen helpen.

Geen lange tenen:

Tijdens het chatten gaat het soms hard tegen hard, maar het is maar zelden slecht bedoeld. Heb dus geen lange tenen, maar leer wat pesterijtjes en grappen verdragen.

Discussieforum

Op discussieforums en nieuwsgroepen kan je terecht met al je vragen en vind je altijd wel een aantal geestesgenoten. Ook hier zijn er een aantal regels die bedoeld zijn om iedereen het leven te vergemakkelijken.

Geen spam:

Post geen reclames, vragen of opmerkingen waar je ze maar kwijt kan. Spam kost tijd en geld - iedereen haalt het bericht binnen - maar ook bandbreedte. Dat wil zeggen dat andere mail vertraging oploopt.

Lees de FAQ:

De antwoorden op veelgestelde vragen vind je meestal al in een file die FAQ (Frequently Asked Questions) heet. Lees die eerst even, zodat je jezelf en anderen tijd kan besparen.

Duidelijke vragen:

Stel je toch een vraag, doe het dan zo kort en duidelijk mogelijk en geef zoveel mogelijk relevante informatie.

Niet afwijken:

Wijk niet teveel af van het onderwerp van de discussie. Er is niets zo vervelend voor anderen als tientallen mailtjes te moeten lezen die totaal niet relevant zijn.

Nu in het nieuws