Volvo valt voor Franse charme

Het is Volvo dan toch gelukt een partner te vinden voor zijn vrachtwagenactiviteit. Nadat de samenwerking met Scania een goede maand geleden op een njet stuitte van de Europese Commissie, kondigde de Zweedse constructeur dinsdag aan de vrachtwagenafdeling van het Franse Renault over te nemen. De nieuwe combinatie wordt de tweede grootste vrachtwagenbouwer ter wereld, na DaimlerChrysler. Net zoals in andere sectoren is ook bij de bouwers van vrachtwagens een heuse krachtenbundeling bezig. Samenwerken is nodig om goedkoper onderdelen aan te kopen en te produceren. Nog belangrijker is misschien dat zo de kosten kunnen gedrukt worden om nieuwe motoren, versnellingsbakken en cabines te ontwikkelen.

Koen Lambrecht

BR>Volvo, dat vorig jaar zijn autodivisie verkocht aan Ford, was als vrachtwagenconstructeur te klein om alleen verder te gaan. Daarom zocht het Zweedse merk aanvankelijk toenadering tot zijn landgenoot Scania. Dat plan werd midden maart definitief gekelderd door de Europese Commissie. Brussel was van oordeel dat de twee een te groot marktaandeel zouden krijgen in de Scandinavische landen. Daarop ging Volvo aankloppen bij Renault Véhicules Industriels (RVI), de vrachtwagenafdeling van Renault. RVI is eveneens eigenaar van het Amerikaanse vrachtwagenmerk Mack. Dinsdag maakten de toplui van beide bedrijven, Leif Johansson en Louis Schweitzer, bekend dat een overeenkomst werd bereikt over een overname van RVI door Volvo.

Dat alles in een maand werd beklonken wijst erop dat er al een hele tijd achter de schermen werd onderhandeld. Volvo en Renault waren trouwens begin jaren negentig al bijna volledig gefuseerd. In 1993 besloten ze toch niet te huwen. De Zweedse aandeelhouder van Volvo was bevreesd voor een te sterke Franse overheersing. Volvo betaalt de overname van RVI met eigen aandelen. Vijftien procent van het kapitaal van het Zweedse merk komt daardoor in handen van de Fransen. Daarnaast koopt Renault nog een extra belang van 5% op de beurs bij tegen marktprijs. Met een jaarproductie van 165.000 vrachtwagens van meer dan 5 ton wordt de nieuwe combinatie de nummer twee op wereldschaal. Zij moet enkel het Duits-Amerikaanse DaimlerChrysler laten voorgaan. De merknamen Volvo en Renault blijven voorlopig behouden - het wordt dus geen Volvault of zo - maar waarnemers verwachten toch dat uiteindelijk enkel Volvo zal overblijven.

Nu in het nieuws