Interbrew gaat uit het beursvat tappen

Geïnteresseerde beleggers zullen nog voor het jaareinde aandelen kunnen kopen van Interbrew. Tot gisteren ontkende de Leuvense brouwer de beursgang nog in alle talen, maar tijdens de voorstelling van de jaarcijfers 1999, die overigens uitstekend waren, werd meegedeeld dat de raad van bestuur het licht op groen heeft gezet. Interbrew zet de stap naar de beurs om zo gemakkelijker andere bedrijven te kunnen overnemen. Tot voor kort financierde de Leuvense groep alle participaties met eigen middelen, maar die bleken onvoldoende om de ambitieuze doelstellingen waar te maken. Een maand geleden kwam dit gemis nogmaals pijnlijk aan het licht, toen Interbrew een bod uitbracht op Kronenbourg, de belangrijkste brouwerij van voedingsgigant Danone. Interbrew dacht het laken naar zich toe te halen, maar werd uiteindelijk gedribbeld door het kleinere Scottish and Newcastle.

Kurt Meers

BR>Het is precies om zulke opportuniteiten niet meer te laten schieten dat Interbrew naar de beurs trekt. De mogelijkheid om aandelen te ruilen, is steeds vaker van doorslaggevend belang bij besprekingen over strategische allianties of overnames. Welke concurrenten Interbrew in het vizier heeft, wordt nog angstvallig geheim gehouden. Regelmatig geciteerde namen zijn Whitbread, dat Stella Artois onder licentie produceert voor de Britse markt, Bass en het Nederlandse Grolsch. Voor de groeimarkten zoals het voormalige Oostblok, Azië en Latijns Amerika heeft Interbrew eveneens een actieve groei vooropgesteld. Meer details over de beursgang wou de Leuvense brouwer nog niet kwijt. Vast staat wel dat er bij de introductie niet alleen oude aandelen zullen worden verkocht, maar dat er ook vers geld zal worden opgehaald.

Rusland

Het nieuws over de nakende beursgang leidde enigszins de aandacht af van de uitstekende jaarcijfers die Interbrew voorstelde. De omzet steeg in 1999 met bijna 20% tot 130,8 miljard frank. De nettowinst groeide met hetzelfde percentage tot 9,2 miljard frank. Het merendeel hiervan was te danken aan de sterk gestegen inkomsten in Noord- en Latijns Amerika. Interbrew profiteerde niet alleen van de extra inkomsten door acquisities, maar ook van de interne groei (+7%). Van de bestaande huismerken deed vooral 'paradepaardje' Stella Artois het zeer goed, met een toename van bijna 20%.

De totale bierverkoop van de groep bedroeg 49 miljoen hectoliter, een stijging van 27%. Dit jaar verwacht Interbrew in Rusland en Oekraïne alleen zo'n 10 miljoen hectoliter extra aan de man te brengen. De Koreaanse markt, waar Interbrew marktleider is, moet zo'n 8 miljoen hectoliter meer opleveren. De groep is inmiddels aanwezig in 130 landen, waar ze in totaal 24.000 medewerkers telt. Momenteel staat Interbrew qua omvang op de vijfde plaats wereldwijd. Het Amerikaanse Anheuser-Bush en het Nederlandse Heineken voeren nog steeds dit klassement aan. Het leidt echter geen twijfel dat de top-10 er binnen twee jaar helemaal anders zal uitzien.