Vitaminesupplementen zijn overbodig

Vitaminesupplementen zijn niet nodig. Meer nog, ze zijn zelfs niet nuttig. Dat blijkt uit een rapport van de American Council on Science and Health.

Karin Vanheusden

BR>Als consument word je tegenwoordig geregeld geconfronteerd met publiciteit voor vitaminesupplementen. Alsof extra vitamines nemen een absolute must is geworden voor een gezond leven. Als je de verpakking van die supplementen moet geloven, zijn vitamines wonderlijk krachtig. Met vitamines kan je verkoudheden oplossen, je tanden en je botten versterken, zelfs hart- en vaatziektes tot kankers voorkomen of genezen. De Amerikaanse Council wil met zijn studie tegen deze kwalijke trend reageren.

Blijkbaar zijn de wetenschappelijke bewijzen dat vitamines hart- en vaatziekten of kanker kunnen voorkomen afkomstig van studies waarin enkel de effecten van groenten en fruit worden bestudeerd. Omdat deze voedingsproducten veel vitamines en mineralen bevatten, wordt verondersteld dat die vitamines en mineralen ook afzonderlijk hetzelfde effect hebben. Maar dat is nog nooit bewezen. Meer zelfs, diverse studies met supplementen tonen geen of zelfs een omgekeerd effect aan: sommige supplementen zouden het risico op bepaalde ziekten doen toenemen. Bijvoorbeeld: een teveel aan vitamine A kan leverschade en huidafwijkingen veroorzaken.

Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van recente wetenschappelijke studies over vitamine B en hart- en vaatziekten, over antioxidantia en kanker, betacaroteen en oogaandoeningen, calcium en osteoporose, enz.

De studie besluit met een belangrijk advies: gezonde mensen hebben voldoende aan een evenwichtige en afwisselende voeding met veel groenten en fruit, maar beperkt in verzadigde vetten.

In sommige omstandigheden, bijvoorbeeld tijdens een zwangerschap en bij kinderen, oudere of zieke mensen, kunnen bepaalde supplementen wel zinvol zijn.

Vitaminebronnen uit de voeding

- Vitamine A boter, margarine, bak- en braadproducten, vlees, zuivel, ei, vis

- Vitamine D vette vis, boter, margarine, bak- en braadproducten, vlees, eierdooier

- Vitamine E plantaardige oliën, granen, bak- en braadproducten

- Vitamine K groenten, lever

- Vitamine B1 volkerenproducten, (varkens)vlees

- Vitamine B2 zuivelproducten, vlees, groenten

- Vitamine B3 groenten, vlees, zuivel- en graanproducten

- Vitamine B5 groenten, vlees, zuivel- en graanproducten

- Vitamine B6 groenten, vlees en graanproducten

- Vitamine B11 bladgroenten, vlees, volkorenproducten

- Vitamine H (biotine) eigeel, lever, soja

- Vitamine B12 vlees, vis, ei

- Vitamine C citrusfruit, groenten, aardappelen

Er bestaan wateroplosbare vitamines (zoals C) en vetoplosbare (zoals A, D, K en E). Het teveel van de eerste soort wordt weggespoeld door urine, het teveel van de tweede soort kan leiden tot vergiftiging of hypovitaminose.

Nu in het nieuws