City Bird neemt charters over van Virgin Express

Wanneer u deze zomer met het vliegtuig op vakantie gaat, is de kans groot dat u niet aan boord van een rood Virgin-toestel stapt, maar wel op een groen vliegtuig van City Bird. Virgin Express gaf onlangs aan dat het zijn charteractiviteiten wil afbouwen wegens economisch weinig interessant. Tijdens de zomermaanden worden geen extra toestellen bijgehuurd.

Luk De Wilde

BR>Concurrent City Bird laat die kans niet zomaar liggen. De beursgenoteerde chartermaatschappij van de Waalse luchtvaarttandem Georges Gutelman-Victor Hasson is in onderhandeling met C&N België - de koepelorganisatie boven touroperators Neckermann Reizen, Sunsnacks, Pegase en All Seasons - om het charterlandschap in ons land volledig te hertekenen.

Directeur Transport Wilfried Lecomte van C&N-België bevestigt dat er een

deal

in de maak is met City Bird. "De contractbesprekingen zijn, op enkele details na, rond. Voor de lange-afstandsreizen was City Bird al een bevoorrechte en betrouwbare partner. Dat Virgin Express niet langer onze basiscarrier blijft voor de korte-afstandsvluchten is duidelijk".

Meer comfort

City Bird trok met Luc Leleux (ex-Virgin) en Dirk Vanderveken (ex-Constellation) twee zwaargewichten in het chartertoerisme aan. Eerder al kondigde de maatschappij een vlootuitbreiding aan. Nieuwe Boeings 737-700 moeten de toeristen vanaf volgende in comfortabele omstandigheden naar hun bestemming brengen.

Woordvoerder Yves Panneels van Virgin Express relativeert het mogelijk klantenverlies. "Vroeger stonden charters voor 35% van de omzet, we hebben zelf de beslissing genomen om dat terug te schroeven tot 22%. Ik ontken echter met klem dat we onze charteractiviteiten volledig willen opdoeken."

Naar verluidt ging City Bird de belofte aan om het comfort voor de vliegtuigpassagier gevoelig te verbeteren. Een element dat door Virgin Express op zijn chartervluchten al eens over het hoofd werd gezien.

Nu in het nieuws