Dreigbrieven voor VTM-ankers

De reclamecampagne voor het ultragewelddadige computerspel

Soldier Of Fortune

krijgt nog een staartje. De afgelopen weken ontving de Belgische en Nederlandse pers als smaakmaker een kogel. Ook de nieuwsredactie van VTM. Maar omdat de nieuwsankers Mark Demesmaeker, Ingrid De Putter en Birgit Van Mol recent nog échte dreigbrieven ontvingen, speelde VTM het projectiel door aan de BOB van Vilvoorde.

Roel Damiaans

BR>Het juiste verhaal achter de kogel is nu wel gekend in Vilvoorde. "Ik weet dat de hele campagne een reclamestunt was. Maar je moet dat in zijn context bekijken", zegt Fernand Van Oostende, hoofdredacteur van de VTM-Nieuwsdienst. "De voorbije weken heeft de redactie verscheidene dreigbrieven ontvangen, gericht aan de nieuwsankers Birgit Van Mol, Ingrid De Putter en Mark Demesmaeker. In één geval kwam dat erg in de buurt van een doodsbedreiging. Als je dan een kogel zonder uitleg in de post vindt, speel ik liever op veilig. Voor mij primeert nog steeds de veiligheid van mijn personeel."

Dreigbrieven en vreemde schrijfsels druppelen wel meer binnen op de VTM-nieuwsredactie als we Van Oostende mogen geloven. "Niet zo lang geleden kregen we nog een brief van een actiegroep die strijdt voor Vlaamse onafhankelijkheid. Daarin zegden de actievoerders dat ze op 15 april gemeentehuizen en supermarkten zullen opblazen als tegen die dag Vlaanderen nog niet afgescheurd is van de rest van België. En er zijn de traditionele gekken die zich focussen op de vrouwelijke nieuwslezers, maar dat komt dan meer in de sfeer van stalking."

De VTM-nieuwsredactie is dus vertrouwd met niet-alledaagse post. "Inderdaad. Maar deze keer waren de dreigbrieven

persoonlijk

gericht aan de drie nieuwsankers. We hebben geen idee wie de briefschrijvers zijn. Alleen dat de post in Aalst afgestempeld is."

Training

Frank Molnar is pr- en persverantwoordelijke van Contact Data en brein achter de uit de hand gelopen reclamecampagne. "Maandagmorgen kreeg ik een vriendelijke BOB'er uit Vilvoorde aan de lijn die me vertelde dat hij de hele campagne in de pers had gevolgd. Hij klonk erg geïnteresseerd, dus ik dacht dat hij info wilde over het spel, omdat hij het spel beroepsgewijs zou kunnen gebruiken."

"Of dat vreemd klinkt? Oh, ik heb al meerdere officiële instellingen (o.a. het Belgisch leger, red.) aan de lijn gehad die het computerspel wilden gebruiken om soldaten te trainen. In de Verenigde Staten is dat al ingeburgerd. Daar gebruikt het leger 3D-actie en strategiespellen om via netwerken gevechten te simuleren en teams op mekaar te laten inspelen."

Maar de BOB'er bleek niet geïnteresserd in het computerspel

Soldier Of Fortune

, maar wel achter de identiteit van de bedenker van de reclamestunt. "Tja, hij had een heel dossier over de promotie rond het spel bijeengesprokkeld. Zelfs al mijn persoonlijke gegevens stonden erin vermeld", kan Frank Molnar nu lachen. Toch voelt hij zich niet verantwoordelijk voor de paniek op de VTM-nieuwsredactie. "Ik kan toch niet weten wat zich in de interne keuken van VTM afspeelt, wel? Dezelfde persberichten zijn ook verstuurd naar de nieuwsdienst van de VRT, Woestijnvis en De Zevende Dag. Uit die richting heb ik niets gehoord."

Nu in het nieuws